Hopp til innhold

- TINE gjør ikke jobben sin

Norge er en sinke når det gjelder økologisk mat sammenlignet med våre naboland, mener økomatprodusenter.

Økologisk mat

Økologiske meieriprodukter må markedsføres bedre, mener Oikos.

Foto: TINE BA /

Politisk rådgiver Ane Kismul.

Politisk rådgiver Ane Kismul.

Foto: Torbjørn Tandberg
Reidar Andestad

Reidar Andestad i Oikos.

Foto: Oikos
Lars Galtung

Lars Galtung i TINE mener markedsføringen er bra.

Foto: TINE BA

Sammenlignet med Sverige og Danmark er Norge en sinke når det gjelder økologisk mat.

Nå mener produsentene at vi bør bli like flinke som våre naboer til å verdsette produkter laget uten bruk av kunstig gjødsel og syntetiske plantevernmidler.

Økomatprodusentene vil ha bedre markedsføring for å få flere kunder til å velge økologisk.

Soldater og sykehus

Men det er noen her til lands som velger økologiske matvarer.

Forsvaret i Midt-Norge har nådd målet om 15 prosent økologisk mat på bordet. Storkjøkkenet på St. Olavs Hospital har også satset på å få til 30 prosent økomat på fat.

Men hvorfor strekker ikke målsettingen til regjeringen seg til alle statlige storkjøkken?

– Vi må lære av Forsvaret og St. Olavs Hospital som har fått til gode resultater på økologisk mat. Deretter må vi se hvordan vi kan bruke statens innkjøpsmuligheter til å velge mer og mer økologisk, sier Ane Kismul, politisk rådgiver i Landbruks-og matdepartementet til NRK.

– TINE gjør ikke jobben sin

Fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk, Oikos, mener de store aktørene må jobbe hardere for å få opp forbruket av økologiske matvarer.

Daglig leder Reidar Andestad, mener TINE må skjepe markedsføringen sin for at flere skal velge økologiske meieriprodukter.

– Vi mener TINE ikke gjør jobben sin når det gjelder å markedsføre økologiske produkter. Det er stor frustrasjon blant økologiske produsenter som er medeier i TINE på dette området. Vi forventer at TINE blir langt bedre, sier Andestad til NRK.

– Vi gjør en god jobb

TINE er overrasket over kritikken og mener de gjør en god jobb på markedsføring av økomat.

– I fjor ansatte vi en egen person som skal ha ansvaret for markedsføringen av våre økologiske produkter. I 2011 lanserer vi flere økologiske, DEBIO-merkede produkter. Vi gjør akkurat det Oikos etterspør, sier kommunikasjonssjef Lars Galtung til NRK.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.