Sammenlignet med Sverige og Danmark er Norge en sinke når det gjelder økologisk mat.
Nå mener produsentene at vi bør bli like flinke som våre naboer til å verdsette produkter laget uten bruk av kunstig gjødsel og syntetiske plantevernmidler.
Økomatprodusentene vil ha bedre markedsføring for å få flere kunder til å velge økologisk.
Soldater og sykehus
Men det er noen her til lands som velger økologiske matvarer.
Forsvaret i Midt-Norge har nådd målet om 15 prosent økologisk mat på bordet. Storkjøkkenet på St. Olavs Hospital har også satset på å få til 30 prosent økomat på fat.
Men hvorfor strekker ikke målsettingen til regjeringen seg til alle statlige storkjøkken?
– Vi må lære av Forsvaret og St. Olavs Hospital som har fått til gode resultater på økologisk mat. Deretter må vi se hvordan vi kan bruke statens innkjøpsmuligheter til å velge mer og mer økologisk, sier Ane Kismul, politisk rådgiver i Landbruks-og matdepartementet til NRK.
- Les også: Vi produserer for mye økologisk mat
– TINE gjør ikke jobben sin
Fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk, Oikos, mener de store aktørene må jobbe hardere for å få opp forbruket av økologiske matvarer.
Daglig leder Reidar Andestad, mener TINE må skjepe markedsføringen sin for at flere skal velge økologiske meieriprodukter.
– Vi mener TINE ikke gjør jobben sin når det gjelder å markedsføre økologiske produkter. Det er stor frustrasjon blant økologiske produsenter som er medeier i TINE på dette området. Vi forventer at TINE blir langt bedre, sier Andestad til NRK.
- Les også: Satsing på økologisk mat strandet
– Vi gjør en god jobb
TINE er overrasket over kritikken og mener de gjør en god jobb på markedsføring av økomat.
– I fjor ansatte vi en egen person som skal ha ansvaret for markedsføringen av våre økologiske produkter. I 2011 lanserer vi flere økologiske, DEBIO-merkede produkter. Vi gjør akkurat det Oikos etterspør, sier kommunikasjonssjef Lars Galtung til NRK.