Fylkesutvalget kommer neste uke til å bevilge en halv million kroner til forprosjektet, som drives av kollektivselskapet AtB.
– Sør-Trøndelag Fylkeskommune har ansvaret for kollektivtrafikken i fylket, både på land og over vann. Vi ønsker å ligge i front når det gjelder et godt tilbud med nye niljøteknologier, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik i en pressemelding.
- Les også:
Prosjektet er verdens første av sitt slag og skal ifølge AtB medføre at klimagassutslippene forsvinner totalt, skriver Adresseavisen.
Lavere utgifter til drivstoff og vedlikehold
Foreløpige beregninger prissetter en ladestasjon til 15 millioner kroner.
Batterimotoren skal imidlertid gi fire millioner kroner lavere drivstoffutgifter årlig, samt lavere vedlikeholdskostnader.
- Les også:
– Ut fra det vi vet nå, kan batteridrift benyttes på samme måte som for ferjer. Den største utfordringen blir å sørge for finansiering samt infrastruktur i forbindelse med ladestasjonen, sier administrerende direktør Ada Myhren i AtB.
Ifølge fylkesordfører Tore O. Sandvik er planen å lade hurtigbåten om natten, og ha ladestasjonene tilgjengelig på dagtid til blant annet el-biler.
- Vil få internasjonal oppmerksomhet
Fylkesordfører Tore O. Sandvik håper å få med seg et spleiselag av aktører i det han mener vil få oppmerksomhet verden rundt.
– Jeg regner med at blant annet Transnova og Enova vil være interessert i et prosjekt som forener klima, miljø og transport. Dette vil helt sikkert også vekke interesse hos SINTEF og Marintek, sier han.
- Les også: