Hopp til innhold

Kjører over grensa til Russland for å fylle bensin til drømmepris

Drivstoffprisene i Norge antas å nå 30 kroner i løpet av sommeren. Ved grensen til Russland har det å fylle tanken i nabolandet blitt til et sparetriks.

Høye drivstoffpriser

Det er lenge siden russiske Vladislav Podkolzin fylte bensin i Norge. Han mener at drivstoffprisene her er for høye.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

Russiske Vladislav kjører sin hybridbil forbi en bensinstasjon i Kirkenes der bensinprisen er på 26,45 kroner/liter.

– Det er lenge siden sist jeg fylte her. Hvis jeg er nødt til det, så fyller jeg tanken. Ellers går det fint med russisk drivstoff, sier Vladislav Podkolzin.

Vladislav bor sammen med kona og datteren i Kirkenes, kun 15 km unna den norsk-russiske grensen – og billigere drivstoff.

– Vi har jo familie i Murmansk og kjører ofte dit for å besøke dem. Jeg fyller på tur dit, og på tur tilbake.

– I tillegg til full tank, fyller jeg også 10 liter i ei kanne. Det er naturlig å gjøre, legger han til.

Sør-Varanger kommune i Øst-Finnmark grenser til både Finland og Russland.
Fra Kirkenes er det kort vei til finske Näätämö og russiske Nikel og Zapoljarnyj. Området er kjent for grensehandel mellom disse fire byene, både innen mat og drivstoff.
For å spare penger på drivstoff har innbyggerne i Sør-Varanger i hovedsak valgt å reise til Russland. Drivstoffprisene er lavere der enn til Finland.
Grenseovergangen Storskog - Borisoglebsk er den eneste veien for å komme seg fra Norge til Russland på land.
Det er akkurat 64 kilometer mellom Kirkenes og Zapoljarnyj der de aller fleste fyller drivstoff på vei til eller mot Murmansk, verdens største by i Arktis.

Sparer mye

Det å fylle bensin i Russland er et av hans beste sparetriks – og det er effektivt.

For 95 oktan bensin koster 53 rubler per liter, eller 9,4 kroner, på en russisk bensinstasjon – én timers kjøring fra Kirkenes. Diesel er noen rubler dyrere.

– Det er jo omtrent en tredjedel av den norske prisen. Så hvis de andre hadde hatt mulighet til å fylle drivstoff der borte, tror jeg de hadde gjort det med én gang.

Men det er ikke alle som kan nyte billig drivstoff.

Les også: Nordmenn blant dem som jobber minst i Europa per liter bensin

bensinpris steinkjer
bensinpris steinkjer

Koronarestriksjoner for inn- og utreise er fortsatt gjeldende i Russland. Det er kun russiske statsborgere, samt utlendinger med familie, jobb eller studie i Russland, som kan reise fritt over grensen.

I Sør-Varanger bor det over 400 russere, ifølge SSB. Og flere tar bensinturer til Russland, forteller Vladislav.

– De som har mulighet til å krysse grensa, kjører dit. Du sparer jo mye hvis du kjører mye, sier Vladislav.

– Det er en økonomisak.

Høye drivstoffpriser

Vladislav kjører ofte sammen med kona og dattera til russiske Murmansk, 220 km øst for Kirkenes, der resten av familien bor. For slike reiser beholdt han en hybridbil som han fyller med bensin i Russland.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

Ble kvitt dieselbilen

– Vi bor her i Finnmark. Da må vi ha bil fordi det er lange avstander mellom butikker, sykehus og skole, sier Vladislav mens han kjører på E6.

Men med drivstoffprisene på over 20 kroner ble familiens andre kjøretøy, en dieselbil, til en belastning. Den ble de kvitt, og kjøpte seg en elbil istedenfor.

– For det første ønsker vi å være moderne. Men også er det billigere å ha en elbil, i hvert fall i dag. Man sparer på drivstoff og vedlikehold, sier Vladislav.

Russeren mener også at drivstoffprisene burde vært mye lavere i Norge.

– Hvis Norge produserer olje selv, hvorfor koster bensin så mye? Det skjønner jeg ikke.

Ifølge Norsk Petroleum, ble omtrent 10 prosent av all olje produsert i Norge i 2021, igjen i landet. Resten ble eksportert til utlandet.

Høye drivstoffpriser

I Kirkenes velger Vladislav å kjøre familiens elbil. Elbilen har kortere rekkevidde og ikke egnet for lange reiser over fjell. Men Vladislav mener de sparer mye ved å bruke den til daglig.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

Burde vært billigere

Thor Egil Braadland som er ansvarlig for myndighetskontakt i NAF, forstår hvorfor innbyggere i grensebyen tar drivstoffturer til nabolandene.

– Men jeg synes at avgiften i Norge burde vært på et nivå som gjorde at man slapp å gjøre det. Det er jo helt meningsløst å skulle kjøre mange mil for å fylle tanken når man kunne gjort det i Norge med litt reduserte avgifter, sier Braadland.

Thor Egil Braadland

Thor Egil Braadland fra NAF er kritisk til at regjeringen ikke har kuttet i drivstoffavgift.

Foto: Privat

NAF mener at Norge burde følge etter eksempelet fra et annet naboland.

Sverige har innført et lite avgiftskutt og støttebeløp til bilistene i sitt land.

Der lå bensinprisen på 22,54 norske kroner i begynnelsen av uka. Finland har derimot høyere priser på drivstoff, på likt nivå som i Norge.

– I dag går nesten halvparten av pumpeprisen til staten i form av moms og avgifter. Så det er fullt mulig å kutte avgiftene og gjøre norsk bensin og diesel billigere hvis man vil det.

Svar fra finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er lenger ned i saken.

Les også: Barnefamilier taper millioner på voldsom prisvekst

Rødts Marie Sneve Martinussen.
Rødts Marie Sneve Martinussen.

Økning på flere fronter

Thea Olsen, forbrukerøkonom i Danske Bank, forteller at for å kjøre bil brukte nordmenn i gjennomsnitt rundt 11.000 kroner på drivstoff i 2021.

I år kan disse kostnadene bli dobbelt så store.

Thea Olsen

Forbrukerøkonom i Danske Bank Thea Olsen anbefaler å vente med å fylle drivstoff med én-to dager hvis prisen er for høy: – Noen dager vil du se at drivstoffprisene er på et veldig høyt nivå, men senere kan de fort komme på et lavere nivå.

Foto: Danske Bank

Men hun mener derimot at drivstoffprisene alene ikke er nok til å ramme en norsk husholdning hardt.

– Hvis du setter drivstoffkostnadene opp mot økte rentekostnader, så er det økte rentekostnader for de husholdningene som har gjeld, hvor det virkelig vil ha noe å si.

Torsdag hevet Norges Bank styringsrenten til 1,25 prosent og meldte at den ville fortsette å øke. Dagen etter varslet den første banken at de hever sin rente.

Olsen mener dermed at «cocktailen» av økte utgifter vil ha betydning for folk.

– Det er mange faktorer her på én gang: mat, strøm, drivstoff og renteøkninger. Så totalt sett vil dette påvirke en privat økonomi i stor grad.

I tillegg starter årets sommerferie. Og drivstoffprisene har gjort det dyrere for dem som skal ta ferien på hjul.

– Dette avhenger av hvor langt man skal kjøre og hvor høyt forbruk man har. Så det vil være helt individuelt hvordan folk rammes med disse økte drivstoffkostnadene.

Men også de som skal fly til sin feriedestinasjon, blir påvirket av prisene.

– Flybillettene har jo økt i pris. For det koster jo mer med drivstoff på flyet også. Så det er klart at man må kunne regne med noen tusenlapper mer i feriebudsjettet.

Pressekonferanse om revidert nasjonalbudsjett 2022

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) skjønner at mange er bekymret for prisøkningene vi ser som følge av uroligheter i råvaremarkedene.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Forstår bekymringen

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) svarer til NRK i en e-post at regjeringen kommer til å prioritere økonomien til vanlige folk framover:

«< ...> i de årlige statsbudsjettene vil regjeringen gjøre grep som samlet gir skatte- og avgiftslettelser for folk med vanlige og middels inntekter. Men dette må skje i et helhetlig opplegg hvor noe annet må prioriteres ned.»

Les også: Slik kan sommerferien bli nesten gratis

Hjørundfjorden
Hjørundfjorden

Nyheter fra Troms og Finnmark