Miljøorganisasjonen skal hjelpe Hurtigruten med å finne ut hvordan dagens flåte kan redusere klimautslipp, selv om skipsfarten tilhører ikke-kvotepliktig sektor.
– Men det betyr ikke at vi er fratatt ansvar for å redusere våre utslipp. Er det noe klimatoppmøtet i Paris har understreket, så er det at det haster å kutte utslippene. Fremtidsrettede selskap som Hurtigruten tar dette innover seg, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten i en pressemelding.
Han har en visjon om å ta i bruk elbil-teknologi også på hurtigrutene, men da mener han det trengs en elbil-politikk til sjøs.
– Ny teknologi er dyrt. Skal man klare å redusere utslippene fra skipsfarten på samme måte som man gjør for personbiltransporten må man bruke politiske virkemidler – pisk og gulrot, for å stimulere markedet. Akkurat som elbilene, sier Skjeldam.
Batteriteknologi og algedrivstoff
Bellona-leder kaller samarbeidet med Hurtigruten som noe mer enn et grønt ordskifte.
– Dette er grønn akselerasjon mot vårt felles mål om en utslippsfri skipsfart, sier Frederic Hauge i pressemeldingen.
Han er glad for å innlede et nybrottsarbeid med Hurtigruten som innebærer å se på muligheter for bruk av batteriteknologi og algedrivstoff.
– Selskapet kan utgjøre en stor forskjell
Hauge oppfordrer også norske kommunepolitikere og havnesjefer til å henge på temposkiftet og kursendringen.
– Dette samarbeidet kommer Kyst-Norge til å merke. Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og mange andre havner bør bare begynne å planlegge sine landstrømsutbygginger med det samme. Jeg tror på Hurtigrutens sjef Daniel Skjeldam når han sier at dette er noe de vil etterspørre til neste generasjons skip.
Frederic Hauge kaller Hurtigruten for et flytende utstillingsvindu i internasjonale farvann, og er klar på at selskapet kan utgjøre en stor forskjell.
Neste uke vil Hurtigruten legge frem sine ambisjoner i forbindelse med klimatoppmøtet i Paris.