NRK Meny
Normal

Fergegass fraktes fortsatt med forurensende tankbiler

Gassen til de nye miljøvennlige gassfergene over Vestfjorden må fortsatt fraktes 100 mil med forurensende tankbiler mellom Hammerfest og Lødingen. – Skuffende, mener Bellona.

Tankbil fra Barents Naturgass leverer LNG ved anlegget i Lødingen

GASS PÅ TANKEN: Tankbilene fra Barents Naturgass i Hammerfest er fylt med naturgass som forsyner de fire fergene til Torghatten Nord. Selv går bilene på diesel. Her fra tankanlegget i Lødingen.

Foto: Svein Rist, Bladet Vesterålen

De fire gassfergene som trafikkerer Vestfjorden har vært i drift siden starten av 2013, men de spesialbygde tankbilene som skal gå på gass for å frakte drivstoff til Torghatten Nords gassferger, er fortsatt ikke på plass.

Fortsatt går to dieselbiler i uka mellom Hammerfest og Lødingen, for å forsyne de fire gassfergene med drivstoff, til tross for at selskapet tidligere har uttalt at bilene skulle være på plass til sjøsettingen av de nye gassfergene.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.

Melkøya. Snøhvit.

To dieseldrevne tankbiler fra terminalen Hammerfest til gasstasjonen i Lødingen med drivstoff til fergene.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX
– Å få tak i vogntog som går på gass har gått tregere enn vi trodde. Antakelig er det ikke nok etterspørsel etter slike gassdrevne biler. Dermed er ikke teknologien utviklet, sier direktør i Torghatten Nord til NRK.no.

Ifølge Torkildsen er ikke Torghatten Nord det eneste transportselskapet som frakter naturgassen med dieseldrevne tankbiler.

– Det gjør alle fergeselskaper i Norge som driver med gassferger, sier han til NRK.no.

Transportgiganten lover imidlertid å intensivere arbeidet med å bli mer miljøvennlig.

– Vi følger opp. Dette er ikke bare en ambisjon, det er en forpliktelse i kontrakten med Barents Naturgass at det skal være miljøvennlig transport. Det er Barents Naturgass som skal skaffe bilene, men det er en forpliktelse mellom partene, sier han til NRK.no.

I avtalen mellom Torghatten Nord og gassleverandøren er det ifølge Torkild Torkildsen ikke nevnt når de gassdrevne bilene skal være på plass.

– Når den type kjøretøy er kommersielt og teknisk tilgjengelig, skal det benyttes ved bunkring av gassferger og gasstanker, sier han til NRK.no.

Miljøargument

Hovedargumentet for å bytte ut dieselfergene på Vestfjorden med gassferger var miljøhensyn da det i 2009 ble klart at de gamle fergene skulle byttes ut. Ferger er en av de aller største synderne når det gjelder miljøsynderne CO2 og NOx.

Men i godkjenningen fra Samferdseldepartementet ligger det ingen krav til hvordan drivstoffet transporteres.

– Vår primære rolle er å kjøpe fergetransport til befolkningen. Det er opp til rederiene å sikre seg bakover, sa avdelingsdirektør Arnfinn Røen i Samferdselsdepartementet til NRK.no i 2009.

I november 2011 sa daværende direktør i Torghatten Nord, Bjørn Laksforsmo til NRK at de gassdrevne tankbilene skulle være klare i løpet av 2012.

– Disse tankbilene er dyrere i drift enn vanlig dieseldrevne, men Torghatten gjør det for miljøregnskapet. Trailerne er bestilt, og skal stå klar i løpet av 2012.

Det har ikke skjedd, og foreløpig er det høyst usikkert nå de gassdrevne tankbilene er på plass.

– Bilene finnes ikke

Rolls-Royce har levert mye utstyr til gassfergene

De fire gassfergene som trafikkerer Vestfjorden har vært i drift siden starten av 2013.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Administrerende direktør Gudrun Rollefsen i Barents Naturgass sier de jobber med å skaffe de gassdrevne bilene.

– Vi håper å ha de spesialbygde gassdrevne bilene klar i løpet av 2015. Men vi kan dessverre ikke love noe. Per i dag finnes det ikke trekkvogner av den størrelsen som det her er behov for. Dette jobbes det med, og vi håper at vi etter hvert skal disse bilene på plass, sier hun til NRK.no.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord understreker at miljøgevinsten av gassfergene likevel er stor, selv om bilene som frakter gassen går på diesel.

– Det er åpenbart at miljøutslippene på disse sambandene er vesentlig lavere med gassferger enn det vi hadde tidligere.

Bellona: – Skuffende

Miljøorganisasjonen Bellona er skuffet over at Torghatten Nord og Barents Naturgass ikke har klart å finne mer miljøvennlige løsninger når gassen skal fraktes de 100 milene mellom Hammerfest og Lødingen.

– Dieselbiler er langt fra optimalt i et miljøperspektiv. Sjøtransport er mest CO2-gjerrig. Industrien forsynes med gass fra skip, men man må flere forbrukere før det kan kontraheres et nytt skip for å frakte fergegassen sjøveien. I Nord-Norge er volumene altfor små til at sjøtransport er lønnsomt, sier rådgiver Sigurd Enge i Bellona til NRK.no.

Bellona håper imidlertid at sjøtransport av gass skal bli en realitet i Nord-Norge inne tre-fire år. I mellomtiden kan aktørene gjøre mer.

– Befrakterne må være mye mer offensive. De må legge på leverandørene og være villig til å betale for den teknologiske utviklingen som skal til for å få gassdrevne tankbiler på plass. Da vil gassfergene bli mye mer miljøeffektive, sier Enge.

Created by InfoDispatcher