– Lett å redusere utslipp

Sintef-forskere kan gjøre skipstransport mer enn dobbelt så miljøvennlig.

Illustrasjonsfoto: Rederiene vant over staten

Sintef-forskere har forslag som kan drastisk redusere miljøutslipp for skipstransport. Illustrasjonsfoto.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

– En del av forbedringene de kan gjøre er fryktelige enkle, og det mest utrolige er at de bare vil tjene penger på det, forteller Per Magne Einang, forskningssjef på Sintef Marintek i Trondheim.

Rundt 90 prosent av alle varer som fraktes rundt i verden gjøres med skip. Skipene bruker flere hundre millioner tonn med olje i året, og slipper ut 20 millioner tonn av miljøgiften NOx, noe som er 10 ganger mer enn luftfarten.

Allikevel er det den mest effektive måten å frakte varer på, siden båtene kan frakte så enormt mye på en gang.

Alle disse utslippene kan reduseres kraftig med teknikkene fra Sintef-forskerne.

Motorforskning

Per Magne Einang

Forskningssjef Per Magne Einang.

Foto: Lasse Biørnstad / NRK
Motor på Sintef

En av motorene på Sintef Marintek.

Foto: Lasse Biørnstad / NRK

Laboratoriet på Sintef Marintek ser ikke ut som noe vi kanskje forbinder med et forskningslaboratorium. Det dundrer i en dieselmotor stor som en lastebil, og den tjukke lukta av olje ligger over hallen som et lokk.

– Dette er de samme motorene som sitter i lasteskip, forteller Einang.

I dette laboratoriumet eksperimenteres det med naturgass som drivstoff, og hvordan diesel kan brukes mest mulig effektivt.

Så mye å spare

Einang mener at det er mange måter skipsfarten kan spare på, bare ved å bruke teknologi som allerede er der.

De mest effektive skipsrutene kan følges, skipsskrogene kan designes til å skli bedre gjennom havet og skipene kan bruke været til sin fordel. Når mange små forbedringer kommer sammen, kan det til slutt føre til 75 prosent mindre CO2-utslipp enn før.

–Det høres banalt ut, men de kan for eksempel justere kjøle vannspumper til å fungere etter behov og ikke bare være på eller av. Det er enormt mye å spare med sånne enkle tiltak.

Oljepriser

Ifølge Sintef gjør allikvel ikke de internasjonale rederiene dette. Einang tror han vet hvorfor.

– Transport er altfor billig. Du kan ta fisk fra Nord-Norge, sende den til Kina og så få den tilbake som ferdig produkt, og transporten betyr ingenting! Det sier noe om at energiprisene er for lave, forteller forskningssjefen på Sintef Marintek.

Han mener oljeprisen må bli høyere før bransjen ute i verden skal ta til seg disse forandringene.

– Oljen har vært billig i forbindelse med transport, og dermed har ikke selskapene brydd seg. Jeg tror oljen må to eller tre ganger dyrere enn den er i dag før det virkelig monner.

– Bransjen har i svært liten grad brukt disse sparemetodene, men jeg tror dette vil forandre seg når oljeprisen stiger.

Det finnes allikevel unntak. Det er flere norske rederier som har hatt høy miljøprioritering de siste årene.

– De store, norske rederier er veldig bevisste på energisparing, og har en god holdning til dette området, avslutter Einang.