NRK Meny
Normal

Første nye hurtigrute på 10 år

Etter mange år med svake økonomiske resultater, investerer Hurtigruten i et nytt skip. Det skal erstatte MS Midnatsol fra høsten 2016.

MS Norway Explorer

Hurtigruteskipet MS Midnatsol blir erstattet av MS Norway Explorer fra neste høst.

Foto: Hurtigruten

– Dette er det første nye skipet vi i Hurtigruten anskaffer oss på ti år, etter mange år med dårlige tider. Dette markerer et trendskifte, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til NRK.

Det nye skipet er bygget i Portugal i 2009 og har fått det midlertidige navnet «MS Norway Explorer». Det har en kapasitet på 320 gjester og 180 køyer, og skal bygges om før det settes i drift langs norskekysten fra høsten 2016.

Da skal det erstatte MS Midnatsol, som ble bygget i 2003.

– Midnatsol skal i cruisevirksomhet til Antarktis fra vinteren 2016, da vil det nye skipet komme inn og erstatte det. Så kommer Midnatsol tilbake sommeren 2017 og gå inn igjen i normal hurtigrutefart, sier Skjeldam.

Samtidig skal det nye skipet til Arktis.

Underskudd i mange år

I syv av de ti siste årene har Hurtigruten gått med store underskudd. Men nå er fokuset på å bygge opp kapasitet snarere enn å selge unna eiendeler, ifølge konsernsjefen.

Hurtigruten ble i desember solgt til selskapet Silk Bidco AS, som har tidligere storeier Trygve Hegnar som styreleder, og britiske TDR Capital LLP som største eiere.

Hegnar og Petter Stordalen sitter med mindre eierposter i Hurtigruten gjennom sine respektive investeringsselskaper.

Får drahjelp av svak krone og lavere oljepris

– Men man hører jo mye om dårlige tider ute i Europa. Er det virkelig slik at turistene kommer til Norge og Hurtigruten nå i sommer, Daniel Skjeldam?

– Absolutt. Vi har en god oppgang i sommer. Kombinasjonen av en svak krone, som gjør det billigere å reise til Norge, og ikke minst dyrere å reise ut av Norge, samt en lavere oljepris, er en god situasjon for oss, sier Skjeldam.

MS Norway Explorer skal etter planen brukes til cruise i Arktis fra sommeren 2017.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger