– Dette illustrerer hvordan kunstnerens sak ikke blir fanget opp av dem som sitter i maktens korridorer, sier Danby Choi, redaktør for tidsskriftet Subjekt og kunstanmelder i Aftenposten.
Han er blant flere som reagerer på et bilde Trine Skei Grande (V) la ut på Instagram denne uken, av utsikten fra Stortinget.
I forgrunnen ser man kunstprosjektet «Pile o' Sápmi», bestående av 400 reinskaller – en protestaksjon i forbindelse med rettssaken mellom staten og reindriftsutøveren Jovsset Ánte Sara, som var oppe i Høyesterett denne uken.
- Les også:
Choi mener det er provoserende at Skei Grande ikke bemerker dette i bildeteksten, men kun fokuserer på at det er en utsikt med #julestemning, fordi man ser julemarkedet i Spikersuppa i bakgrunnen.
– Dette er en kunstnerisk protest som handler om samiske rettigheter – rettet mot staten og de som får sitte på innsiden av Stortinget. Da er det først og fremst pinlig, og litt komisk, at en stortingsrepresentant og parlamentarisk leder tilsynelatende ikke får den med seg, sier Choi.
Han påpeker at i kunstprosjekter som dette ligger muligheten til debatt og refleksjon.
– Det er viktig fordi det er i debatten samfunnet utvikler seg. Men dessverre svarer Trine Skei Grande meget uelegant og kunnskapsløst med et bilde som setter julestemning foran samiske rettigheter.
Feil og urettferdig
Det er Jovsset Ánte Saras søster, Máret Ánne Sara, som står bak protestaksjonen.
- Les også:
Staten ønsker at reindriftsutøveren skal halvere sin reinflokk, men han mener dette vil bety konkurs. Av mange blir denne saken regnet som prinsipiell når det gjelder samers rettigheter i Norge.
Også da saken var oppe i både tingretten og lagmannsretten, lagde Máret Ánne Sara lignende kunstinstallasjoner.
– Dette er for å vise min støtte til lillebror, som kjemper en sterk kamp mot den norske stat, har kunstneren tidligere sagt til NRK, i forbindelse med aksjonen utenfor Stortinget.
– Jeg synes det er helt feil og urettferdig, og jeg klarer ikke forklare det med ord engang. Det er ikke for ingenting at jeg har hengt ut over 400 reinsdyrshoder foran Stortinget.
Ikke hovedmotivet
Saras prosjekt har vakt oppsikt både nasjonalt og internasjonalt. Senest denne uken skrev New York Times om prosjektet.
Men med Trine Skei Grandes Instagram-bilde reises spørsmålet om slike protester når dem de faktisk er rettet mot.
Pressekontakt for Trine Skei Grande, Jan-Christian Kolstø, sier at hun visste hva hun tok bilde av.
– Men samtidig var ikke det hovedmotivet for bildet, sier Kolstø.
– Hensikten var å vise den stemningsfylte utsikten. At kunstverket ble med var mer tilfeldig. Det var ikke noen politisk baktanke ved det.
At folk bruker sin ytringsfrihet på Eidsvolls plass utenfor Stortinget, er noe Skei Grande setter pris på, sier Kolstø.
– Hun pleier ofte å snakke med dem som aksjonerer – det gjorde hun nå også. Så om man blir provosert, leser man nok mer inn i et Instagram-bilde enn det som var intensjonen.