Hopp til innhold

Flymangel skaper trøbbel: Polske Valdemar kjørte på ferie til Senja for å fiske

På brygga i et lite fiskevær på Senja snakkes det tysk, italiensk og polsk. De europeiske bilturistene er tilbake for fullt i Nord-Norge. Men reiselivet frykter for årets vintersesong.

Pandemien stoppa Valdemar fra Polen å komme til Senja i fjor. I år er han tilbake på Mefjordvær for åttende gang. Flere turister har lyst å komme hit i høst, men flytrafikken setter en stopper for mange.

Pandemien stoppa Valdemar fra Polen å komme til Senja i fjor. I år er han tilbake i Mefjordvær for åttende gang. Flere turister har lyst å komme hit i høst, men flytrafikken setter en stopper for mange.

Foto: Pål Hansen / NRK

Det er en grå augustdag på yttersida av Senja. Ved Mefjord brygge gjør fire menn seg klare til å ta båten ut på havet. Praten dem imellom går på polsk.

Mens det i fjor sommer var stort sett bare norsk og finsk å høre blant turistene, har Mefjord brygge i år fått de europeiske turistene tilbake. Tysk, italiensk og polsk er blant språkene man har kunnet høre i fiskeværet denne sommeren.

Polske Valdemar er på Senja som fisketurist for åttende gang. I fjor satte pandemien en stopper for ferieturen til Norge, og han er glad for at det nå er mulig å fiske i Mefjordvær igjen.

– Jeg kommer hit for stillheten og det vakre landskapet, sier han.

Trenger bedre flytilbud

Fisketurismen utgjør rundt 40 prosent av omsetninga til Mefjord brygge. Resten av omsetninga kommer fra «vanlige» turister, samt kurs- og konferansetilbud.

I Mefjordvær har de nå fulle hus. Men når bilturistene har reist hjem, er det fly som skal bringe høst- og vinterturistene nordover.

Det gjør daglig leder Tommy Schanke Hansen bekymra.

– De problemene vi ser nå i forhold til verden rundt oss, er at vi må få på plass igjen flytilbudet som var i 2019. Vi ser at turistene våre sliter med å få billetter og må avbestille, sier han.

Mefjord brygge er i utgangspunktet i helårsdrift. De har tilbud for turister året rundt, og anlegget har helårige arbeidsplasser. I fjor ble det bare en sommersesong for reiseanlegget. I år jobber de hardt for å komme tilbake til der de var i 2019.

Men siden også flytilbudet har blitt kraftig redusert siden pandemien starta, er det vanskelig å bygge seg opp igjen.

Tommy Schanke Hansen

Tommy Schanke Hansen i Mefjord brygge frykter også denne vintersesongen vil være preget av lite besøk.

Foto: Jørn-Inge Johansen / NRK

Mange utenlandske turister har allerede booket oppholdet sitt i Mefjordvær. Nå får Hansen e-poster fra dem om at de ønsker å komme, men ikke får flybillett.

– Vi prøver å booke dem om til september, men for mange lar det seg ikke gjøre. De må vente til neste år fordi de rett og slett ikke får flybillett, sier Hansen.

– Staten må vurdere kjøp

Daglig leder i Nordnorsk reiseliv, Trond Øverås, deler bekymringa til Hansen.

– Vi er spente på hvordan flytrafikken utvikler seg både høst og vinter. Tradisjonelt har vi vært avhengig av utenlandske turister når det gjelder vinterturismen, sier Øverås.

Trond Øverås, direktør for Nordnorsk Reiseliv.

Daglig leder i Nordnorsk reiseliv, Trond Øverås.

Foto: Fabian Ubeda / NRK

Han mener det er knytta mest spenning rundt de mellomstore flyplassene som Evenes, Bardufoss, Alta, Lakselv og Kirkenes. Samtidig understreker han at et godt flytilbud i nord også er viktig for lokalsamfunn og lokalt næringsliv i Nord-Norge.

– Hvis ikke flytrafikken normaliserer seg, så mener jeg staten må vurdere kjøp og bidra der for å få opp nødvendig antall flyruter, sier Øverås.

Prognoser viser at flytrafikken vil være tilbake på normalt nivå først i 2023.

Flybransjen er positiv

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, opplever imidlertid at innenlandstrafikken begynner å nærme seg 2019-nivå.

– Vi har også god booking til utlandet i høstferien. Kapasiteten kommer til å øke noe, men det kommer helt an på hvordan det går med reiserestriksjonene, sier Eckhoff.

Selv om trafikken innenlands øker, påpeker pressesjefen at det tar tid før trafikken normaliserer seg. SAS tror også at det vil bli færre forretningsreisende og flere fritidsreisende i framtida.

John Eckhoff, pressesjef SAS

John Eckhoff, pressesjef i SAS.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen

– Vi fortsetter å fly til alle våre destinasjoner i Norge, men så kan det bli justeringer. Vi kan ikke fly med tomme fly, det er det ingen som er tjent med, sier Eckhoff.

Norwegian opplever at reisende ikke lenger bestiller billetter flere måneder i forveien slik man gjorde før. Presseansvarlig Andreas Hjørnholm sier det er vanskelig å forutse hvordan etterspørselen vil være fram i tid.

– Nå har de fleste europeiske landene vaksinert store deler av befolkninga, og vi kan se i takt med dette at etterspørselen for flyreiser normaliserer seg mer og mer, sier han.

Siden juni har de sett en ei økning i antall bestillinger hver uke.

– Vi ønsker å fly de roder hvor det er størst etterspørsel, og det er det faktisk til Nord-Norge. Det nordlige Norge har vært veldig populært for utenlandske turister før pandemien, og det ser vi så smått begynner å øke igjen. Så det ser lysere ut for vinterturismen i Nord-Norge, sier Hjørnholm.

Ved Mefjordvær har de polske fisketuristene kommet seg ut på havet. Snart skal de sette seg i bilen og kjøre hjem igjen, som de fleste andre sommerturistene.

Grått vær er ingen hindring for fisketuristene på Senja.

Grått vær er ingen hindring for fisketuristene på Senja.

Foto: Pål Hansen / NRK

Da er det opp til flytilbudet hvor travelt det blir for Mefjord brygge og resten av det nordnorske reiselivet i høst og vinter.