Stortinget sier nei til Nord-Norgebanen: – Et historisk svik av Arbeiderpartiet

Stortinget stemte ned SV og Frps forslag om gjennomføring av Nord-Norgebanen.

Nordlandsbanen

Nord-Norgebanen var tenkt som en forlengelse av Nordlandsbanen. Forslaget går ut på å bygge jernbane 375 kilometer videre fra Fauske i Nordland og til Tromsø.

Foto: Rune Fossum / NSB

Arbeiderpartiet gjorde som de hadde varslet og stemte tirsdag imot representantforslaget fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) og Per-Willy Amundsen (Frp).

Nestleder Skjæran i Arbeiderpartiet har tidligere kalt forslaget fra de to partiene useriøst. Han mener at et så omfattende og dyrt prosjekt må ha en egen utredning.

Ap kunne sikret flertall for den lange kampen om å realisere Nord-Norgebanen. Banen som er ønska av folk i nord og som er beregnet å koste mellom 113 og 120 milliarder kroner, kan nå bli skrinlagt.

Det var derfor flere som ble skuffet over Arbeiderpartiet i dag. Blant dem er Sosialistisk Venstrepartis stortingsrepresentant Katrine Boel Gregussen.

– Vi har sagt det før, og det er nødvendig å si igjen. Dette er et historisk svik av Arbeiderpartiet.

Slik kan den nye Nord-Norgebanen bli

Denne illustrasjonen viser de forskjellige alternativene for Nord-Norgebanen.

Foto: Jernbanedirektoratet

Senterpartiet har også støttet forslaget om Nord-Norgebanen. Med Arbeiderpartiet kunne Stortinget fått gjennom et historisk togprosjekt som Nord-Norge og landet fortjener, ifølge Gregussen i SV.

– Det er trist at partiet ikke tar landsdelen på alvor. Da er det klart Arbeiderpartiet svikter Nord-Norge i et prosjekt de lenge har lovet å gjennomføre. Jeg er skuffet over Arbeiderpartiet og Bjørnar Skjæran, som har holdt velgerne sine for narr, sier Gregussen.

Kampen om å få til Nord-Norgebanen har lenge vært et hett debattemne. Banen er ønska av folk i nord og som er beregnet å koste mellom 113 og 120 milliarder kroner.

I mars ble det kjent at stortingsgruppa til Fremskrittspartiet gikk inn for å be regjeringa om å realisere Nord-Norgebanen.

– Hører hjemme i Nasjonal transportplan

Ap sin transportpolitiske talsmann, Sverre Myrli, mener Fylkesnes og Amundsen gjør Nord-Norgebanen en bjørnetjeneste ved at dette forslaget skal bli behandlet på en annen måte enn det andre transportprosjekter blir.

– Hører først og fremst hjemme i Nasjonal transportplan, hvor vi hvert fjerde år foretar de overordnede prioriteringene i transportsektorer, sa han i hovedinnlegget sitt på Stortinget tirsdag.

Han understreker at det er viktig med mer jernbaneutbygging i nord, men mener det er flere spørsmål som må svares på.

– Det gjør vi i Nasjonal transportplan, og da får vi også en seriøs og grundig behandling av spørsmålet om Nord-Norgebanen, sier Myrli

Cecilie Myrseth (Ap) skulle ønske at Nord-Norgebanen var i gang, men mener det er viktig å følge spillereglene og få alle fakta på bordet.

– Det vil man få dersom man har en konseptvalgutredning klar til Nasjonal transportplan behandles, sier Myrseth.

– Siste ord er ikke sagt

– Jeg opplever at mange ønsker å tale varmt for Nord-Norgebanen, men som ikke viser det ved stemmegivning. Og det gjelder særlig Arbeiderpartiet. Selv om det ikke går på skinner akkurat nå, så mister jeg ikke håpet.

Det sier Fremskrittspartiets justispolitiske talsperson, Per-Willy Amundsen. Han opplever svak argumentasjon fra Arbeiderpartiet.

– Jeg opplever at Arbeiderpartiet bruker prosess som et argument for å ikke bestemme seg for saken og for å ikke ta en prinsipiell tilnærming.

Likevel mister ikke Amundsen motet for videre arbeid.

– Selv om det ikke går på skinner akkurat nå, så er jeg trygg på at siste ordet om Nord-Norgebanen ikke er sagt.

Også ungdommen tar til ordet etter dagens avstemming. Matilde Løvvik, sentralstyremedlem i Natur og Ungdom sier de er skuffet.

– Valget Arbeiderpartiet tok i dag viser at de ikke tar klimakrisen eller ungdommen nok på alvor. Tog i nord har lenge stått på ønskelisten vår, og vi har ingen tid å miste. Dette trenger vi nå, og i lang tid fremover, sier Løvvik.

Stortinget behandler bioteknologiloven

Per-Willy Amundsen (Frp) i Stortinget tror flere vil se behovet for Nord-Norgebanen i fremtiden og at prosjektet ikke er skrinlagt.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix