Hopp til innhold

Foreldrene var med på å betale – skole­kokken endret miljøet på skolen

Mens Skole-Norge venter på gratis skolemat for alle, tok foreldrene på Skjelnan skole affære. – Ungene er mer konsentrerte og langt mindre kresen, sier pappa Stig Pettersen.

Mia og Mathilde Pettersen Spurkeland

Mia Aurora (7) og Mathilde (8) Pettersen Spurkeland tror de og medelevene har blitt mindre kresne etter de fikk mat på skolen hver dag.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Man sloss ikke og krangler ikke med de som man spiser med.

Det sier skolekokk Erik Lindstrøm på Skjelnan skole i Tromsø.

Han har ti års erfaring, og mener skolemat handler om langt mer enn å mette mager.

På denne skolen er det nemlig åpen dør inn til skolekjøkkenet.

Har en elev glemt matpakken, behov for å få ut lopper i blodet, havnet i små eller større konflikter; da kan de ta turen for en liten matbit – eller en timeout.

Erik Lindstrøm

I kjølerommet på skolen er mat som er kjøpt inn, og mat som er donert av nærbutikker.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Denne morgenen kommer tre rastløse 6.-klassinger innom. Peder, Elias og Adrian er også småsultne.

I løpet av timen NRK er her, kommer det ytterligere 4–5 elever i samme ærend.

Kokken Erik byr på hjemmelagde fiskepinner stekt i knust corn flakes, sesamfrø og griljermel, med yoghurtaioli.

– Vi fikk lov å gå ut av timen i ti minutter. Vi var veldig heldig som kom hit nå. Det var vanskelig å konsentrere seg i dag, sier guttene.

De kan ikke få skrytt nok av maten og selskapet de får av skolekokken.

Peder, Elias og Adrian

Fra venstre, Peder Navjord (10), Elias Naderi (10) og Adrian Emanuel Olsen (10) går i 6. klasse på Skjelnan skole. De kommer til å savne kokken Erik når han slutter, men håper en annen flink kokk overtar.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Debatten om hvorvidt alle skoler skal ha skolemat, er snart like gammel som matpakka sjøl.

På denne, for ordens skyld; på denne offentlige skolen har foreldrene bladd opp for å få det til.

Les også Regjeringen lovet gratis skolemat – lite har skjedd

IDo98C5XBGs

– Man må være litt kreativ

Rektor Rune Torsteinsen, sier de i årevis ønsket å prioritere næringsrik mat til SFO-elevene. Steg for steg fikk de det til.

Han sier det utvidede skolekjøkkenet fungerer som en pedagogisk styrke for skolen.

De kombinerte skolens og SFOs begrensede budsjett for betale for skolekokken.

Rune Thorsteinsen

Rektor Rune Torsteinsen foran skolens fryse- og kjølerom. Rommet, samt utvidelse av kjøkkenrommet, ble betalt av foreldrene på skolen.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

– Man må kanskje være litt kreativ for å få inn skolemat i budsjettet, sier Torsteinsen.

Lindstrøm ble ansatt, men han var avhengig av større fryse- og kjølerom, samt utvidelse av selve kjøkkenet for å kunne gjøre jobben skikkelig.

Dette ville gjort for stort innhogg i budsjettet.

Da trådte foreldrene til.

– Foreldrene betalte for oppgraderingene. Det er vi veldig takknemlige for, sier Torsteinsen.

Torsteinsen sier Lindstrøm gjør langt mer enn å mette mager:

– Når du jobber som skolekokk, jobber du også en god del i «mellomrommene». Barn som har glemt matpakke, spist dårlig, kanskje var det litt krangling hjemme før de dro hjemmefra, da kan de alltid komme innom kjøkkenet, sier han.

Rektoren synes at skolen får svært mye igjen for prioriteringen.

Stig Pettersen og Mathilde Pettersen Spurkeland

Pappa Stig Pettersen er glad for at foreldrene ville være med å spleise på å oppgradere fryse- og kjølerom på skolekjøkkenet. På den måten får skolen stordriftsfordel og kan lagre større kvantum mat. Her med datteren Mathilde i skolekjøkkenet.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Får datovarer fra nærbutikker

Skolen holder kostnadene nede gjennom å få overskuddsmat og datovarer av nærbutikkene. Og med det store kjølerommet kan de ta imot store kvantum.

Slik får skolen også gitt ungene viktig, praktisk kunnskap om å unngå matsvinn.

Rektoren håper på faste bevilgninger til skolemat, slik at også andre skoler kan få tilbudet.

Rune Thorsteinsen

Rektor Rune Torsteinsen forteller at de får mengder av overskuddsmat eller mat som nærmer seg holdbarhetsdato av nærbutikkene. Her med dagens fruktdonasjon.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

I debattene om skolemat trekkes det gjerne frem at læreres kompetanse må heves før man tar seg råd til skolemat.

Men dette ser ikke Torsteinsen på som noen motsetning:

– Jeg tror det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Kompetanse er viktig, men jeg tror også vi som skole har en viktig rolle i å servere unger næringsrik mat som ikke er prosessert i hjel på forhånd.

Og han får støtte av Helsedirektoratet.

– Potensielt livslange gevinster

Linda Granlund er divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet.

Hun sier næringsrik, godt sammensatt skolemat er svært viktig for barn og unge – både for den fysiske og den psykiske helsen, på kort og lang sikt.

Dette har Helsedirektoratet i årevis kartlagt grundig.

En svensk studie konkluderte i 2021 med at barn som fikk skolemat gjennom hele grunnskolen utdannet seg lenger, fikk 3 prosent høyere inntekt gjennom livet – og ble nesten en centimeter høyere. Det var sammenlignet med de som ikke fikk skolemat.

Linda Granlund

Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, håper flere norske skoler følger de nasjonale rådene om variert, næringsrik skolemat.

Foto: Thomas Koonce

Også Granlund sier næringsrike måltider til barn i skolealder er en langsiktig investering.

– Gevinstene kan være store dersom elevene tar med seg de gode vanene videre i livet. Helsedirektoratet har flere ganger anbefalt en innføring av gratis skolemat i tråd med kostholdsanbefalingene i norsk skole, sier hun.

Eriks hjemmelagde fiskepinner

En av kokken Eriks spesialiteter er hjemmelagde fiskepinner. NRKs utsending rakk knapt ta bilde av retten før ungene hadde spist opp det hele.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Granlund håper flere skoler ser viktigheten av skolemat. For å vise hvordan mat påvirker konsentrasjonen, gjennomførte Helsedirektoratet for noen år siden et eksperiment:

Helsedirektoratet opphavsrett

Videoen støtter skolekokken Eriks hypotese: unger på tom eller næringsfattig mage har dårlige forutsetninger for læring i klasserommet.

Fra i sommer innførte Helsedirektoratet ny forskrift om miljø og helse i barnehager, skoler og SFO. Den sier blant annet at:

Virksomheten skal sørge for gode rammer for måltider som ivaretar måltidets sosiale funksjoner.

Virksomheten skal sørge for at barn og elever får tilstrekkelig tid og ro til å spise.

Spisetiden bør være minimum på 30 minutter i barnehagen og minimum 20 minutter i skolen og skolefritidsordninger.

Lovdata Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger

Direktoratet nå jobber med å få ut nasjonale råd, verktøy og anbefalinger om skolemat til alle norske skoler.

Men Granlund kan ikke love penger på bordet, bare levere fagekspertisen.

De politiske styringspartiene sitter på makta.

Også i årets valgkamp er skolematen oppe til debatt.

På Skjelnan skole er ikke foreldrene i tvil om hvilken betydning maten har hatt for deres barn.

– Har fått helt nye unger

Stig Pettersen er pappaen til Mia Aurora og Mathilde i henholdsvis 2. og 3. klasse.

Stig Pettersen og Mia og Mathilde Pettersen Spurkeland

Pappa Stig og døtrene Mia og Mathilde er strålende fornøyd med hjemmelaget mat på SFO hver dag. Etter de er ferdig i 4. klasse kan de komme innom kjøkkenet for en matbit, men synes det er synd at ikke alle skolens elever får tilbudet daglig.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

– Etter de fikk skolemat, er ungene blitt mye mindre kresen og veldig interessert i å hjelpe til på kjøkkenet hjemme. Jeg har plutselig opplevd at syvåringen helt av seg selv vil lage mat fra bunnen, sier Pettersen.

Han mener det utvilsomt har sammenheng med at de aktivt får delta i matlagingen på skolen.

Mia Aurora Pettersen Spurkeland (7) har lagd hjemmelagde pannekaker

Slik fant pappa Stig Pettersen datteren Mia Aurora hjemme på kjøkkenet: helt av seg selv har hun laget hjemmelagde pannekaker. Pettersen tror matgleden skyldes at skolen innførte skolemat.

Foto: Privat

– Det blir mer glede og trygghet i skolegården. Det er så mange positive sider med dette at jeg kunne stått hele dagen og fortalt om det.

Pettersen priser seg lykkelig over å sjeldnere måtte ta kampen om å få ungene til å smake på ny mat hjemme. På skolen får de nemlig både fisk og grønnsaker, og observerer andre barn som tør å prøve.

Les også Skolemat-undersøkelse: Matpakke med grovbrød ruler

Kristoffer Bakken, Erik Larsen, Sofie Overland

– Vi slipper å ta denne umulige kampen hjemme selv, for de har allerede erfart at sunn mat smaker godt, sier Pettersen.

Ble du sulten nå? Under følger den eksklusive oppskriften på skolekokken Eriks hjemmelagde fiskepinner og yoghurtaioli.

Matpakka glipper oftere jo større elevene blir

Lindstrøm har klokkertro på at man i mindre grad krangler med de man jevnlig deler et godt måltid med.

Og dessuten at livet er for kort til å spise dårlig mat.

Erik Lindstrøm

Kokk Erik Lindstrøm brenner for betydningen næringsrik kost har for trivsel og læring på skolen.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Han tror sammenhengen mellom næringsrik kost og innlæring er sterk.

– Man lærer ikke nok om mat på lærerutdanningen, sammenhengen mellom blodsukkernivå, innlæring, konfliktnivå og ro i klassen. Selv om det er lærerne som merker mest hvordan elever påvirkes uten mat i magen. Med et konstant blodsukkernivå blir det mye triveligere for alle sammen, mener skolekokken.

I Europa er det kun Norge, Albania og Danmark som mangler skolemat i grunnskolen.

Tacopudding

En av kokken Eriks mange spesialiteter: tacopudding av fiskekaker.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Lindstrøm håper Norge snart innfører skolematordning i grunnskolen.

Les også Forskarar usikre på effekten av gratis skulemat

Elevar får gratis skulemat ved skulen i Hyllestad

Særlig siden han selv har observert at mange barn spiser lite eller ingenting før lunsj, enkelte ikke gjennom en hel skoledag.

– Jeg vil anslå at 30 prosent av elevene her ikke har med egen matpakke, sier han.

Observasjonene kan stemme med gjennomsnittet for norske skoleelever:

Forskningskampanjen i 2018 undersøkte skolemåltidsvanene til mer enn 10 000 elever i grunnskole og videregående skole.

Erik Lindstrøm

Skolekokken Erik finner frem ingredienser til å lage dagens spesialitet: tacopudding av blant annet fiskekaker.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Gjennomsnittlig 85 prosent av elevene hadde med seg matpakke på skolen, men det varierte med skolenivå. På barneskolen hadde nesten alle med seg matpakke, mens andelen sank til 3 av 4 på ungdomsskolen og 2 av 3 på videregående.

Erik Lindstrøm

Kokken Erik får spontant besøk av 6.-klassinger som gjerne hjelper litt til med dagens matlaging, og en matbit på veien.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

Skolekokken er ikke imponert over verken politiske partis årelange løfter om skolemat, eller det offentliges satsing på skolematen.

Selv om Skjelnan skole skal videreføre sitt skolekjøkken, starter Lindstrøm fra høsten som kokk på en fisketråler.

Da er karrieren som skolekokk historie.

Erik Lindstrøm

Erik Lindstrøm håper flere kokkekollegaer i restaurantbransjen ser at jobben som skolekokk har langt mer familievennlige arbeidstidspunkt og er en svært givende jobb.

Foto: Ingrid Wester Amundsen

At han blir savnet av elevene, synes det ikke være tvil om.

– Erik er den beste kokken i verden. Han er veldig snill og godhjerta. Etter han slutter er vi redd vi går fra femstjerners til enstjerners mat, sier 6.-klassingen Elias Naderi (10).

Bør alle norske skolebarn få gratis skolemat?