Hopp til innhold

Russland får likevel sende varer til Barentsburg på Svalbard

De russiske varene som ble stoppet på grensa til Norge, fraktes nå videre med norske transportører til gruvebyen Barentsburg på Svalbard.

Barentsburg

Barentsburg er en russisk gruveby på Svalbard med cirka 400 innbyggere.

Foto: Torgeir Skeie / NRK

Det bekrefter pressetalsperson Ane Haavardsdatter Lunde i Utenriksdepartementet til NRK onsdag ettermiddag.

– To konteinere med forsyninger til Barentsburg er nå på vei i et norsk skip fra Tromsø til Longyearbyen, sier hun.

Konteinerne passerte grensen til Norge 2. juli og ble videresendt fra Tromsø tirsdag 5. juli.

Hun sier at det aldri har vært deres hensikt å stanse forsyninger til Svalbard og Barentsburg.

– Men på grunn av sanksjonene kunne de ikke gå inn med det russiskregistrerte kjøretøyet som de var på. En norsk transportør har fraktet det til Tromsø, sier Haavardsdatter Lunde.

Fire containere på veg til Svalbard

Sergei Guschin er generalkonsul i Barentsburg, og bekrefter at flere containere nå er på vei til Svalbard.

– To containere ble hentet av en norsk transportør i Murmansk 2. juli. Disse er fraktet til Tromsø og er nå på vei til Barentsburg med båt, sier Guschin til NRK.

De to containerne som ble stanset ved grenseovergangen på Storskog tidligere i år, befinner seg fortsatt på russisk side. Men i følge Guschin er det bare noen detaljer som gjenstår før også disse containerne er på vei til Barentsburg.

I tillegg til mat, inneholder også containerne gruveutstyr og annet teknisk utstyr, opplyser Guschin.

Glad for løsning

Haavardsdatter Lunde sier at de har vært i dialog med russiske myndigheter om mulighetene for å frakte varer til Longyearbyen.

– Dette er løsninger som har ligget i dagen hele veien.

Hun sier at UD og Sysselmesteren på Svalbard har vært informert om mulighetene til å frakte varer, og at det er positivt at denne saken nå har funnet en løsning.

Hvordan har dialogen mellom UD og Russland vært de siste dagene?

Det har vært vanlig kontakt på embetsnivå mellom norske- og russiske embetsfolk. Vi har hatt kontakt med ambassaden i Oslo via russisk UD og via Sysselmesteren på Svalbard. Vi er glad for at denne saken har løst seg på en god måte. Det håper vi at russerne er også, sier hun.

Generalkonsul Guschin sier det slik:

– Dette er et resultat av intense forhandlinger og god dialog mellom våre departementer. Situasjonen er nå stabilisert, og det akutte problemet redusert.

Ifølge Lunde har ikke løsningen noen sammenheng med at Russland har sagt at de vurderer å si opp delelinjeavtalen med Norge.

– Vi har vært opptatt av at befolkningen i Barentsburg skal ha det utstyret de trenger, og vi har informert om hvilke muligheter de har for å få forsyningene frem, avslutter hun.

Den russiske gruvebosetningen Barentsburg på Svalbard.

Innbyggerne i Barentsburg er avhengig av varer fra fastlandet.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

20 tonn varer

20 tonn russiske varer ble i slutten av mai stoppet på Storskog, grensa mellom Norge og Russland. Varene var i to konteinere som skulle fraktes med vogntog fra grensa og til Tromsø og så videre med fraktbåt til den russiske gruvebyen Barentsburg på Svalbard.

Norske myndigheter sa 15. juni nei til frakt av varene via Norge med begrunnelse i sanksjonene mot Russland.

I søknaden fra russerne sto det at de frykter en humanitær krise om ikke varene får passere Storskog.

Avslaget fra Norge har skapt sterke reaksjoner. Tirsdag opplyste lederen for Statsdumaen, (underhuset i det russiske parlamentet) Vjatsjeslav Volodin, at han hadde gitt beskjed til utenrikskomiteen i parlamentet om å vurdere delelinjeavtalen mellom Norge og Russland. Den 40 år gamle avtalen avklarte grenseforholdet mellom Norge og Russland i Barentshavet og Polhavet.

Ifølge Russlandforsker Arild Moe ved Fridtjof Nansens Institutt vil løsningen på konteinersaken ha en viss betydning for forholdet mellom Norge og Russland.

– Den umiddelbare støyen rundt Svalbard blir noe dempet. Men det er klart; slik denne saken har utviklet seg, med sterke påstander om norsk Svalbard-politikk, blir den ikke glemt uten videre. Mange i Russland ser ikke dette som et resultat av sanksjonsregimet, men som et forsøk fra Norge på å presse Russland vekk fra Svalbard, sier Moe.

Varene til Barentsburg følger denne reiseruta. Fra Murmansk til Tromsø i lastebil, mens Bring med M/S Nordbjørn bringer varene til Barentsburg. Bring har den eneste godsbåten som går i regulær trafikk til Svalbard og seiler til øygruppen hver tiende dag.