Hopp til innhold

Reagerer på flyplasspriser: – Vunnet jackpot i næringslivets lotteri

SV bruker ordene «blodpris» og «monopol» når de omtaler prisene på flyplasser. Avinor sier at de er avhengig av at folk legger igjen penger i kioskene.

Point på Bodø lufthavn.

Point er en av stedene på flyplasser hvor du kan kjøpe mat, drikke og andre ting. Undersøkelser viser at prisene her er langt høyere enn de samme produktene på dagligvarebutikker i samfunnet ellers.

Foto: Kasper Holgersen / NRK

Jeg tror småbarnsfamilier som har gledet seg til ferie får en dårlig start på den når det river i lommeboken.

Det sier Andreas Sjalg Unneland, som er stortingsrepresentant for SV.

Godteri ligger i barnehøyde og han mener foreldre må betale i dyre dommer for å slippe maset.

Andreas Sjalg Unneland

Andreas Sjalg Unneland reagerer på utsalgsstedene på flyplasser som tar blodpris.

Foto: William Jobling / NRK

Han reagerer kraftig på de høye prisene på utsalgsstedene på flyplassene i Norge.

Avinor sier de stiller krav om konkurransedyktige priser, men når en familie på fire må svi av over 300 kroner for fire brus og litt sjokolade er det rett og slett for «gale», sier han.

Han håper aktørene går en runde med seg selv eller at Avinor stiller strengere krav.

Hvis ikke det skjer så vil vi løfte dette med samferdselsministeren og utfordre på å stille strengere krav.

Avinor: Vil ikke ha politisk ordveksling

Samferdselsdepartementet skriver i en e-post til NRK at de ikke fastsetter priser på varer som selges på flyplassene. De ønsker ikke å gi ytterligere kommentar.

Utsalgsstedene har vunnet jackpot i næringslivets lotteri når de kan ta blodpris i det som i praktiske former er et monopol, sier Unneland.

Han mener Avinor kan stille strengere krav til prisnivå i kontraktene sine.

I en e-post til NRK skriver Avinor at det er selskapet SSP som setter prisene på utsalgsstedene på flyplassene.

På kritikken fra Unneland skriver Avinor:

Det er ikke Avinors rolle å gå inn i en politisk ordveksling om dette.

Lite som har endret seg

For ti år siden skrev Morten Welde, seniorforsker på NTNU, en kronikk om at det er på tide å reformere flyplassindustrien.

Det er påfallende at det jeg skrev for ti år siden er like gyldig i dag som den gangen, sier han.

Seniorforsker Morten Welde på NTNU.

Morten Welde har samme inntrykk av prisene på flyplassen som for ti år siden.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Welde hadde samme opplevelse som det har blitt omtalt i media; At det er dyrt å oppholde seg på flyplassen.

Han reagerer på fravær av konkurranse og mener det er årsaken for at prisene er så høye.

Avinor har jo en interesse av at aktørene skal tilby så høye priser som mulig for da kan dem betale høyest mulig leie til Avinor.

Les også Sel sokkar fra Calvin Klein som nordnorske produkt

«Local by Bodø» konsept på Bodø Lufthavn

Welde erfarer at det ikke er samme mangel på konkurranse på andre flyplasser utenlands.

Finansierer seg selv

I motsetning til jernbane og vei, er ikke Avinors budsjetter en del av statsbudsjettet. Driften deres finansieres gjennom inntekter fra butikker, restauranter og andre tjenester på flyplassene.

Gardermoen flyplass

Det er omtrent 28 millioner reisende på Gardermoen hvert år.

Foto: Kristoffer Steffensen Lenes / NRK

Av Avinors flyplasser er det noen få som går med overskudd. Overskuddet brukes for å dekke underskuddene på de andre flyplassene.

Omtrent halvparten av inntektene er fra avgiftene flyselskapene betaler for å bruke flyplassene.

Les også Betalte 12.000 for å slippe tog i fellesferien – nå stenger Avinor flyplassen

Mo i Rana lufthavn Røssvoll

Resten er fra flybillettene og penger passasjerer blant annet legger igjen i butikkene, restaurantene og taxfreebutikkene.

Avhengig av at folk handler

Konserndirektør for Kommersiell styring og utvikling i Avinor, Joachim Lupnaav Johnsen, har fått tilsendt kritikken fra Welde.

Han forteller at de er avhengige av at folk handler fordi de lever av dem samlede omsetningen på flyplassene.

Joachim Lupnaav Johnsen

Konserndirektør for Kommersiell styring og utvikling i Avinor, Joachim Lupnaav Johansen.

Foto: Avinor

Det betyr at vi er avhengige av at så mange som mulig handler, og hva hver enkelt reisende legger igjen i sum.

Ifølge Johnsen er det mer enn 6 av 10 reisende som handler når de er ute og reiser.

Våre priser og tilbud er derfor tilpasset for å tiltrekke flest mulig kunder, på samme måte som i annen varehandel.

NRK har ikke klart å få tak i SSP for en kommentar.

Tidligere har de sagt at det ikke er relevant å sammenligne priser i en kiosk på en flyplass mot en lavpriskjede innen dagligvare.