Siden 2016 har arbeidet med det 10.000 kvadratmeter store nye terminalbygget på Tromsø lufthavn Langnes drevet frem.
Tirsdag var det omsider dags for å fjerne sperrebåndene.
Med det kunne de første passasjerene slippes inn i bygget som skal sikre håndteringen av økt passasjervekst ved Nord-Norges største flyplass.
– Dette er en merkedag!
Det sier konserndirektør DRL i Avinor, Anders Kirsebom, til NRK, før lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen følger opp:
– Dette er en stor dag for Tromsø og regionen Nord-Norge, ikke minst for de ansatte som jobber her og passasjerene, sier Schrøen.
Alle var derimot ikke like fornøyde.
- På Svalbard har global oppvarming ført til at øygruppens arktiske status er truet.
MERKEDAG: konserndirektør DRL i Avinor, Anders Kirsebom.
Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRKBesteforeldre aksjonerte
Da planleggingen av utvidelsen startet i 2016, dimensjonerte Avinor en flyplass for 2,7 millioner passasjerer.
Kirsebom forteller at flyplassen allerede i år vil passere 2,4 millioner passasjerer.
Allerede før den nye terminalen sto ferdig, førte dette til planer om en ny utvidelse.
Dette ble møtt med kraftige protester under tirsdagens åpning.
– Fortsatt utbygging av flyplassen, slik det nå blir diskutert, vil føre til økt kapasitet og økt klimagassutslipp. Nylig viste en global undersøkelse at utslippene fra flytrafikken er mye større enn hva man har trudd, sier Ingunn Elstad.
Sammen med flere andre fra «Besteforeldrenes klimaaksjon», var hun på plass for å vise sin motstand mot videre utbyggingsplaner.
– Vi kan ikke bygge ut flytilbudet for å samle opp mer og mer turister. Vi har en klode, vi har et klima, sier hun.
Vil ha tog
I terminalen holdt flere av aksjonistene opp plakater med budskap om økt satsing på jernbane, og da ikke minst Nord-Norgebanen.
– Når situasjonen er slik, og den globale klimakrisen er slik den er, så er vi nødt til å satse på togutbygging og nødt til å redusere forbruket. Vi tenker på de som kommer etter oss, sier Elstad.
Astrid Kvalvåg, som i likhet med Elstad er med i «Besteforeldrenes klimaaksjon», erkjenner at det i Norge trengs fly.
JERNBANE: På flere av plakatene var budskapet klart: Aksjonistene vil ha jernbane i nord. Ingunn Elstad fremst til høyre, og Astrid Kvalvåg bakerste til høyre.
Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRKHun reagerer likevel på det hun beskriver som en eksplosjon i omfanget av flytrafikk.
– Når vi nå har bygd ut, og noen snakker igjen om at vi skal ha enda mer utbygging, så blir det nok. Vi har kjempet for jernbanen lenge!
I Tromsø tok samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) seg tid til en prat med aksjonistene, og ga uttrykk for at han selv er for jernbane.
– Det er veldig fint at vi har ulike syn i samfunnet vårt, det er en del av demokratiet. De har en veldig viktig sak, nemlig klimasaken. Jeg er veldig enig i at vi må gjøre alt vi kan for å løse den, sier han.
Selv har han og regjeringen som mål at luftfarten skal bli utslippsfri.
– Den dagen luftfarten er grønn og utslippsfri, så er det den transportformen som er å foretrekke. Den har ingen arealinngrep tilsvarende andre alternative transportformer
– God kapasitet
Selv om det allerede er anslått at lufthavnen vil ha 2,4 millioner passasjerer i inneværende år, er kapasitet fortsatt tidvis grei.
– Vi har fremdeles god kapasitet i løpet av året, men det er enkelte tidspunkt på dagen hvor det er ganske fullt nå, sier lufthavnsjef Schrøen.
FORNØYD: Lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen var godt fornøyd med at lufthavnens nyeste terminal endelig kunne åpne tirsdag.
Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRKHan opplyser at de nå prøver å regulerere dette så godt de kan i forbindelse med tildeling av tidspunkter på lufthavnen.
Lufthavnsjefen har tidligere opplyst at de allerede har sett på mulighetene for en ny utbygging. Selv har han anslått at de allerede fra vinteren 2025/2026 vil ha problemer med å vokse, spesielt på utenlandstrafikken, noe også Avinor er kjent med.
– Dette betyr bare at vi må se på planene våre, og vurdere om vi må i gang med nye planer før det vi hadde tenkt den gangen, sier konserndirektør Kirsebom.