Hopp til innhold

Du kan kjøre frem til 1. november: Men ikke gjør det, sier Trygg Trafikk

Trygg Trafikk vil ha elsparkesyklene vekk fra Tromsøs gater når vinteren gjør sitt inntog. Men Ryde forventer at høstens første snøfall forsvinner igjen.

Nærbilde av en elsparkesykkel sitt fronthjul i snøen

Selv om elsparkesykler kan være praktiske fremkomstmidler, mener Trygg Trafikk at man heller bør ta beina fatt i sørpeføret.

Foto: Håkon Iversen / NRK

Flere reagerer på at selskapet som leier ut elsparkesykler i Tromsø, fortsatt har syklene ute til tross for vinterføre.

Nå advarer Trygg Trafikk mot å bruke elsparkesykkel når det er snø og is på veiene.

– Gå inn for landing

– Elsparkesykler er ikke rustet for snøføre og glattkjøring, ifølge regionleder i Trygg Trafikk, Helga Anette Melhus.

Hun forteller at Trygg Trafikk tidligere har gitt innspill til Tromsø kommune om at utleiesesongen for elsparkesykler bør avsluttes innen 1. oktober.

en person som står i snøen

Helga Anette Melhus i Trygg Trafikk er blant flere som argumenterer for at sparkesykkel-sesongen er over for i år.

Foto: Tove Jensen / NRK

– Dette gjorde vi fordi vi vet at snøen ofte kommer i oktober. Derfor burde utleiefirmaet her, sammen med Tromsø kommune, gå inn for landing denne sesongen, sier Melhus.

Men i Tromsø kommunestyre er det flertall for å tillate utleie frem til 1. november. Det gikk partiet Rødt mot.

– Det blir mørkt, kaldt, glatt og det kommer snø i oktober. Da øker ulykkesfrekvensen. Det at sparkesyklene blir liggende på fortauet og i gaten forhindrer også snøbrøyting, sier Peder Gunnar Moe Joakimsen, gruppeleder i Rødt, Tromsø kommune.

Tromsø kommune har vedtatt egne forskrifter for elsparkesykler. Disse trer i kraft fra 1. januar 2026.

Peder Joakimsen

Gruppelederen i Rødt Tromsø peker på at elsparkesyklene også kan bli et problem for brøytebiler

Foto: Eskild Johansen / NRK

– Selskapets ansvar

Også Tor Arne Andreassen i Bydrift i Tromsø kommune mener at sparkesyklene er et problem.

– De skal være borte 1. november, men det er væravhengig, og vi har gitt beskjed tidligere om at de må huske på dem når det blir dårlig vær, sier han til Nordlys.

Andreassen påpeker at Bydrift ikke kan flytte på sparkesykler som står i veien for brøyting. Samtidig er det selskapets ansvar å passe på sparkesyklene hvis utleiesesongen krasjer med brøytesesongen.

– Da kan vi risikere å skade dem. Men de får ingen erstatning fra oss hvis det skjer. Det er selskapets ansvar å samle dem inn hvis været tilsier det, sier han til avisen.

  • Passer du på å parkere riktig, når du kjører elsparkesykkel? Les om boten du kan få her:

Les også Slurvete parkering gir ekstrainntekt til Tromsø kommune

Elsparkesykkel står parkert på en veg

Mener folk tilpasser seg vinterforholdene

Ryde har i overkant av 1200 elsparkesykler i Tromsø, og er for tiden eneste utleieselskap i byen.

– Vi vurderer kontinuerlig forholdene nå på tampen av sesongen for å bidra til en trygg opplevelse for våre kunder. For å bevisstgjøre kundene våre, har vi også aktivert varsel i appen om at det kan være krevende kjøreforhold, sier Tobias Balchen, daglig leder i Ryde.

nærbilde av styret på en elsparkesykkel i sørpevær

I sørpeværet Tromsø nylig har fått, er det fortsatt mulig å kjøre elsparkesykkel.

Foto: Håkon Iversen / NRK

Ifølge Balchen er det færre ulykker rapportert til forsikringsselskapet knyttet til elsparkesykler om vinteren.

Han mener dette viser at folk tilpasser seg kjøreforholdene.

– Den lille snøen som har kommet nå, er ikke forventet å bli liggende; Yr melder flere plussgrader om få dager. Til sammenligning hentet vi i fjor inn alle syklene rundt midten av november, sier Balchen og legger til:

– Som med alle andre kjøretøy er det føreren som er ansvarlig. Vi ønsker selvsagt å bidra til at tjenesten er trygg, og at våre kunder tar gode valg.

Les også Rekord i antall parkeringsbøter for elsparkesyklister i flere norske byer

en person på scooter