Hopp til innhold

Mange går bomtur til Posten – hentelappen er ingen garanti

Har du fått beskjed om at pakken din har ankommet og kan hentes? Ikke vær trygg på at det stemmer.

Pakker kjem fram i tide lovar Posten

Postens kunder opplever at hentelappen kommer før pakken befinner seg der den skal hentes.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Vil du unngå bomtur, bør du kanskje ta noen forbehold før du henter julepakkene fra slekta som bor på en annen kant av landet. I alle fall om du har dårlig tid.

Postens kunder opplever nemlig at hentelappen kommer i postkassen før pakken faktisk befinner seg der det står på hentelappen at den er.

Hentelappen lever nær sagt sitt eget liv.

John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge

Utfordringer med økende netthandel

Han innrømmer at Posten Norge tidvis har utfordringer med å synkronisere hentelapp og pakke. Og han beklager dette.

– Det skjer ikke ofte. Men vi ser at det kan skje oftere nå som Black Friday har tatt helt av i Norge. Vi oversvømmes av pakker, og det syns vi er kjempegøy, men det er utrolig krevende å få alle netthandel-pakkene fram til alle post i butikkene.

John Eckhoff, pressesjef i Posten

John Eckhoff forklarer at systemet er utviklet slik for at kundene skal få pakkene sine så raskt som mulig.

Foto: Posten

Du trodde kanskje at det var butikken eller postkontoret som sendte ut hentelapp så snart pakken var klar til henting. Men sånn er det ikke.

– Hentelappen går i en strøm av brevpost, mens pakken går via pakketerminalene våre. I noen tilfeller blir pakken forsinka på sin reise, mens hentelappen fortsetter med postbudet til postkassa, forklarer John Eckhoff.

– Ting vi jobber med hele tiden

Han fastholder at Posten har gode systemer som oftest fungerer bra. Men for å slippe bomtur for å hente julepost, eller nye nettbestillinger fra det store utland, anbefaler pressesjefen Postens sporingsapp.

– Her får du god oppdatering i samtid når pakken din er på post i butikk. Og du kan følge pakkens reise.

Samtidig lover Echhoff at hentelapp-kluss ikke skal bli noe større problem når juletrafikken starter for fullt.

– Tro meg, dette er ting vi jobber med hele tiden.

Sporing av pakker hos Posten

Pressesjefen i Posten anbefaler folk å benytte sporingsmulighetene for å vite nøyaktig hvor pakken befinner seg.

Foto: Skjermdump

Jula kommet allerede

På Tromsø postkontor er hyllene fulle av pakker.

– Vi merker juletrafikken allerede. Den har vært i gang siden forrige mandag, sier kundebehandler Kim Alapnes.

Det han ikke har merket noe til, er kunder som ikke har fått pakkene samtidig med hentelappen.

– Men det er mye pakker som ankommer nå, og mange innleveringer allerede. Vi oppfordrer kundene til å hente pakker så de ikke samles opp her.

Monica Kvaal er på hovedpostkontoret i Tromsø for å hente og videresende pakker for sønnen som befinner seg et annet sted i landet. Hun har ikke hatt problemer med at hentelappen har kommet før selve pakken.

– Det er vel heller det at jeg er for sein og ting har bli returnert, ler Kvaal.