Den unike sykesengen har det siste året vært under utprøving hos «Thea Jensen». Dette er ambulansefartøyet som transporterer pasienter fra øysamfunnene i Vest-Finnmark til Hammerfest sykehus.
– Dette er en mye mer skånsom pasienttransport enn det vi har opplevd tidligere, forteller Kim Gøran Pedersen.
Han har i flere år jobbet som ambulansepersonell på fartøyet som ofte har helseoppdrag i værharde områder.
– Vi ser jo at denne sykesenga har en kjempefin effekt på pasientene. Det betyr mye for oss, sier han.
– Det å ligge på en sykeseng i et fartøy som beveger seg gjennom høye bølger kan for mange være en stressende og smertefull opplevelse. I tillegg oppstår det ofte kvalme og sjøsyke hos pasientene, sier Pedersen.
– Med en stabil sykeseng, øker også muligheten for å gi hjertemassasje til pasienter ved behov, sier Kim Jøran Pedersen.
Foto: Allan Klo / NRKStartet med et biljardord
Det er Arendal-bedriften Stable AS som står bak nyvinningen. Ideen til en gyrostabilisert sykeseng kom for noen år tilbake. Det startet med et biljardbord.
– For mer enn 20 år siden fikk vi spørsmål om vi kunne konstruere et biljardbord som kunne brukes om bord i blant annet cruiseskip, uavhengig av vær og bølger, forteller daglig leder Svend Heier.
Ett år senere monterte de verdens første stabiliserte og sjøgående biljardbord på Kielferga.
– En svært sjøsyk ingeniør om bord fikk ideen om å legge seg på dette biljardbordet, og det hjalp, forteller Heier.
Dermed var ideen om en gyrostabilisert seng født.
Svend Heier er daglig leder i Stable, Arendal-bedriften som har utviklet teknologien for gyrostabiliserte sykesenger.
Foto: Allan Klo / NRKDemper bevegelser
Under sykesenga befinner det seg et innviklet nettverk av ledninger og følsomme instrumenter som stabiliserer senga gyroskopisk. Teknikken gjør at senga demper 90 prosent av bevegelsene i fartøyet.
Pedersen har allerede merket en markant nedgang i bruk av medikamenter til pasientene under under overfarten til sykehuset.
– Det er mindre bruk av kvalmenedsettende medisin, og kanskje viktigst, redusert bruk av smertestillende medisin. Mange pasienter som reiser med ambulansefartøy opplever forsterket smerte når vi går gjennom høye bølger.
– Med en sykeseng som dette, blir behovet for smertelindring betydelig lavere, sier Pedersen.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/42fd251c-1e51-4827-bd25-1c1e512827aa/20240219110836/42fd251c-1e51-4827-bd25-1c1e512827aa_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/42fd251c-1e51-4827-bd25-1c1e512827aa/20240219110836/42fd251c-1e51-4827-bd25-1c1e512827aa_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/42fd251c-1e51-4827-bd25-1c1e512827aa/20240219110836/42fd251c-1e51-4827-bd25-1c1e512827aa_1080.jpg)
40.000 kilometer
Ambulansefartøyet dekker et område som strekker seg fra fylkesgrensen mot Troms i vest til Hammerfest i øst. Hvert år tilbakelegger ambulansefartøyet omlag 40.000 kilometer, eller samme distanse som jordas omkrets.
Omlag 400 pasienter ble i 2023 transport til Hammerfest sykehus med ambulansebåt.
– Majoriteten av oppdragene går fra stedene Øksfjord, Hasvik og Alta, sier daglig leder i Loppa Legeskyssbåter, Mats Martinsen.
Fartøyet er dessuten ofte i bruk når vinterstengte veier forhindre ambulansekjøretøy å komme til og fra sykehuset i Hammerfest.
Et nettverk av ledninger og hydrauliske deler, holdes sykesenga i ro til tross for tung sjø.
Foto: Allan Klo / NRKKan det bli snakk om å installere stabiliserte sykesenger også på ambulansekjøretøy?
– Det er noe vi ser på akkurat nå. I tillegg til denne sykesenga, har vi bygd en prototyp som testes ut i en ambulanse på Sørlandet. Her vil en stabilisert seng dosere svingene ved å bikke den opp mot svingens ytterkant, sier Heier.
To prototyper
To sykesenger er bygget og testet, den ene i et kjøretøy, og den andre om bord i ambulansebåten «Thea Jensen». Formålet er å lage en seng som kompenserer for brå bevegelser, som bremsing, akselerasjon, krappe svinger og ujevne overflater på vei og sjø.
– For å få til dette, benyttes flere sensorer, blant annet gyro og akselerometer. Dette ender opp i en avansert matematisk modell som justerer vinkelen via elektriske motorer på sykesenga.
– Resultatet blir at kreftene som påvirker pasienten reduseres med mer enn 90 prosent, sier Heier.
Den gyrostabiliserte sykesenga ser i utgangspunktet ut som en vanlig pasientseng, men under skallet sørger avansert teknologi for å holde senga i ro. Systemet stabiliserer ifølge Finnmarkssykehuset 90 prosent av bevegelsene i fartøyet.
Foto: Allan Klo / NRKFinnmarkssykehuset mener teknologien er et kvantesprang for pasienttransport til havs.
– Kan det bli aktuelt å montere slike sykesenger i ambulansekjøretøy?
– Vurdering om installasjon vil gjøres i hvert enkelt tilfelle, da noen ambulansebiler har begrensing etter vekt, sier konstituert klinikksjef ved Finnmarkssykehuset, Jonas Valle Paulsen.