Hopp til innhold

Hurtigruten: – Første gang vi bare har positive tall

Med en vekst på 42 prosent i 2015 leverer Hurtigruten sitt beste driftsresultat noensinne.

Hurtigruten "MS Richard With

Hurtigruten er ikke bare populært i Norge, men er nå størst i verden på cruise i Antarktis og Arktis.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

– Det er første gang Hurtigruten har positive tall i alle kvartal, sier administrerende direktør, Daniel Skjeldam.

Hurtigruten er nå størst i verden på cruise i Antarktis og Arktis.

– Vi har hatt positive driftsresultat i hvert kvartal gjennom 2015. Det sterke resultatet viser at fornyelsen av Hurtigruten var nødvendig. Aldri har interessen for å reise med oss vært større.

I en pressemelding opplyser Hurtigruten at deres driftsresultat før avskrivninger og skatt økte fra 652 millioner kroner i 2014 til 923 millioner i 2015.

Konsernsjef Hurtigruten, Daniel Skjeldam

Administrerende direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam er svært fornøyd med fjoråret.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

– Satset hardt på innovasjon

Veksten er ifølge selskapet i hovedsak drevet av en kontinuerlig resultatforbedring gjennom året fra økte inntekter kombinert med mer effektiv drift.

– Vi har lyktes med interne omstillinger, samtidig som vi har satset hardt på innovasjon og utvikling av nye produkter som satsingen på lokalmat og aktive reiseopplevelser, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Salget ombord på skipene har en vekst på 13 prosent, så Hurtigruten mener deres nye mat- og utfluktskonsepter har bidratt til det sterke resultatet.

Det ble satt rekord i omsetning av utflukter med 224 millioner kroner. Mesteparten av disse verdiene tilbakeføres til lokale utfluktsleverandører, ifølge pressemeldingen.

– Muligheten til å kapre større deler av det globale markedet innen opplevelsesturisme har aldri vært større. Hurtigrutens vekst bidrar til å skape et nytt marked for lokale turoperatører. Potensialet for ytterligere verdiskapning langs kysten må ikke undervurderes, sier Skjeldam.

Håper å inspirere flere

Den største veksten i antall reisende kommer fra Norden. Dette markedet alene vokste med 22 prosent. Samtidig opplevde Hurtigruten vekst i det amerikanske markedet på 10 prosent og en vekst i det nye globale markedet, inkludert Kina, på hele 17 prosent.

Daniel Skjeldam, konsernsjef Hurtigruten

Daniel Skjeldam under presentasjonen av resultatene til selskapet.

Foto: Ørjan Hansen / NRK

– Dette viser oss hvilket enormt potensial som ligger i norsk reiseliv. Jeg håper vår vekst inspirerer flere til å satse på reiselivsbransjen, enten det er i øko-turisme eller opplevelsesturisme, kommuner eller enkeltpersoner som satser.

Skjeldam mener det er på tide at Norge som nasjon fokuserer mer på hvordan vi bedre kan utnytte mulighetene som ligger innen reiseliv og opplevelsesturisme.