Hopp til innhold

Derfor vil hun at fremtidens ambulansefly skal fly med statlige vinger

Helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) går nå i gang med å forberede en statlig overtakelse av luftambulansen.

Helsepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Ingvild Kjerkol

VARSLER STOR ENDRING: Helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) mener Luftambulansetjenesten er for sårbar stadige anbudsprosesser.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden

Regjeringen skal sette i gang et arbeid som kan føre til at ambulanseflyene i fremtiden flys av staten.

Kommuneoverlege i Vadsø, Britt Larsen Mehmi, mener imidlertid det fungerer fint med dagens private operatør, Babcock.

– Situasjonen med ambulansefly er blitt mye bedre. Det er stort sett ganske stabilt. Når været er greit har vi støtte av luftambulanse når vi trenger det, sier Britt Larsen Mehmi.

Men når Mehmi tar på seg hatten som nestleder av Finnmark legeforening, mener hun at det private selskapet ikke bør ha en fremtid som operatør av ambulanseflytjenesten.

Britt Larsen Mehmi, kommuneoverlege Vadsø

Britt Larsen Mehmi er kommuneoverlege i Vadsø og nestleder i Finnmark legeforening.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

– Det handler ikke om hvem som skal drifte flyene. Det handler om utfordringene med at det kommer regelmessige anbudsprosesser der man får en destabilisering av tjenesten som virker å være forutsigbar at kommer, sier Mehmi.

Dette går til syvende og sist ut over pasientene. Det har vi ikke råd til, sier hun.

Vil ha staten på vingene

Det er akkurat dette med anbud, som den nye regjeringen mener er et problem. For eksempel da Babcock overtok ansvaret for ambulanseflytjenesten sommeren 2019 sto problemene i kø. Det var forsinkelser, bemanningsproblemer og fly som ble satt på bakken.

Nå ønsker regjeringen at ambulansefly skal fly med statlige vinger.

– Vi ønsker at det offentlige skal ha ansvar og kontroll over en så kritisk og viktig tjeneste, sier helseminister Ingvild Kjerkol fra Arbeiderpartiet.

Skal utredes

Det er ikke unaturlig at et operatørbytte ikke går knirkefritt, slik som med Babcock. Kjerkol viser likevel til at med statlig drift av ambulanseflytjenesten vil det være slutt på anbudsprosesser og de følgene det får.

– Denne usikkerheten hvert sjette år knyttet til nye anbud, har vært for stor. Det har ført til situasjoner, hendelser og utrygghet som vi ønsker å unngå, sier hun.

Kjerkol varsler nå at dette skal utredes.

– Vi har ikke alle svarene i dag, sier hun.

Både Legeforeningen, Sykepleierforbundet, Flyverforbundet og Fagforbundet har allerede rådet den forrige regjeringens ekspertutvalg til å gå inn for offentlig drift av luftambulansetjenesten. Flere fagforeninger mener tiden for utredninger er over.

Ingvild Kjerkol viser til at tidligere utredninger har vist sårbarheter med anbudsprosesser.

– Så her må vi gjøre jobben skikkelig og finne en god løsning som trygger tilbudet og befolkningen, sier hun.

Babcock: – Som forventet

I en SMS til NRK skriver daglig leder i Babcock, Ronny Repvik, at signalene fra regjeringen er som forventet.

«Vår kontrakt varer til 30. juni 2027, og det er tidsaspektet vi forholder oss til. Vi har levert rekordhøy tilgjengelighet gjennom snart to år, og vil fokusere på fortsatt å levere en stabil tjeneste med høy kvalitet så lenge vi har kontrakten.»

LES OGSÅ: