De siste årene har Øst-Finnmark sett en enorm økning av GPS-forstyrrelser. Og dette har vist seg å påvirke flytrafikken – deriblant luftambulansen.
Politiet forteller om varslede tilfeller med jamming helt ned på bakkenivå. Og nasjonale kommunikasjonsmyndigheter finner jamming flere steder på 5000 fots høyde.
På 10.000 fot er jammingen kontinuerlig – og nærmest daglig.
– Det er veldig alvorlig. Menneskeliv kan gå tapt, sier politimester i Finnmark, Ellen Kathrine Hætta.
Brudd i signaler
Over Øst-Finnmark er frekvensforstyrrelser nå en del av hverdagen.
Og det har eksplodert i tilfeller de siste to årene.
Mens det i 2021 ble registrert 18 dager med GPS-jamming, var tallet i fjor 294 dager.
Og det ble ekstra mange registreringer etter at Russland gikk til fullskala invasjon av Ukraina i 2022.
– Siste oppdatering vi har er fra 22. februar i år. Frem til da skal det ha vært 44 dager med GPS-brudd i 2024. Altså nesten hver dag, sier Nicolai Gerrard, senioringeniør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Fra Høybuktmoen får Nkom låne politihelikopteret til å måle frekvensforstyrrelser langs den norsk-russiske grensa.
Foto: Sebastian FaugstadNRK møter ham og politiet på Høybuktmoen utenfor Kirkenes før de drar til den norsk-russisk grensa for å måle frekvenser.
GPS-brudd som vanesak
Rundt 9000 fot oppe i lufta, like utenfor Vardø, skjer det et GPS-brudd i helikopteret. I dette tilfellet er det lite dramatisk.
Brudd på GPS-signalene påvirker pilotene og flytrafikken, men pilotene som flyr i Finnmark har blitt vant til dette.
– Dette har pågått så lenge, så vi vet at det skjer. Dessverre er dette nå normaltilstanden i Finnmark. Hvis dette derimot hadde skjedd lenger sør og overrasket pilotene, er det snakk om et annet faresignal, sier Gerrard.
Utenfor Vardø opplever politihelikopteret et GPS-brudd. For pilotene oppleves det som udramatisk – dette er de vant til i regionen.
Foto: Sebastian Faugstad / NRKLuftfartstilsynet skriver i en e-post at de deler samme erfaring som politiet og Nkom.
– Flytrafikken rapporterer inn til Luftfartstilsynet når de opplever GNSS-forstyrrelser. Dette i henhold til gjeldende regelverkskrav. Imidlertid er de omtalte forstyrrelsene i Øst-Finnmark kontinuerlig, men i all hovedsak bare til stede over 10.000 fot.
Avhengig av signaler
Politiet i Finnmark sier de har økt fokuset på GPS-brudd helt siden 2017. Eskaleringen bekymrer politimester Ellen Kathrine Hætta.
– Trygghetsalarmer, voldsalarmer, omvendte voldsalarmer; alt som styres med GPS er avhengig av signaler som ikke blir jammet, sier hun.
Politimester i Finnmark Ellen Kathrine Hætta er bekymret for økningen av jamming i regionen.
Foto: Kristin HumstadEntreprenører i regionen har meldt fra om frekvensforstyrrelser på måleinstrumenter helt ned på bakkenivå.
– Ambulanser og ambulansehelikopter kan miste retning på kartene sine. Konsekvensene kan være veldig alvorlig.
Hætta sier at en del av den nye hverdagen i Øst-Finnmark, er at politiet må jobbe ut ifra at det blir jammet.
Nye målinger
Turen over Øst-Finnmark viste det samme som før. Det er kontinuerlig jamming i flere høyder av luftrommet her.
Nkom kan si med sikkerhet at forstyrrelsene kommer fra øst, og da Russland.
Nkom måler retning og styrke på frekvensforstyrrelser. De kan si med sikkerhet at frekvensene kommer fra russisk territorium.
Foto: Sebastian Faugstad– Vi fant også noe nytt som vi må analysere mer i etterkant. Muligens noe migrasjon angående hvilke frekvensbånd som blir jammet, sier Gerrard.
Det ble funnet antydninger til forstyrrelser på Glonass frekvensene. Satellitt navigasjonssystemet til Russland.
Men dette må undersøkes nærmere.