Hopp til innhold

Frykter slutten for omlasting av russisk olje i Kirkenes

Norterminal fikk i forrige uke avslag på søknaden om å laste om mer olje fra skip til skip i Bøkfjorden utenfor Kirkenes, og utarbeider nå en klage til Klima- og miljødepartementet. Departementet sier at saken vil bli prioritert.

Oljeomlasting i Bøkfjorden

Selskapet Norterminal frykter det kan bety slutten for omlasting av russisk olje i Kirkenes dersom vedtaket ikke blir omgjort.

Foto: Privat

– Jeg skjønner jo det at det haster for Norterminal, sier statssekretær Lars Andreas Lunde i Klima- og miljødepartementet.

Norterminal fikk i forrige uke avslag på søknaden om å laste om mer olje fra skip til skip i Bøkfjorden utenfor Kirkenes. Selskapets klage, som trolig blir ferdig denne uken, er noe statssekretæren vil prioritere.

Lars Andreas Lunde

Statssekretær Lars Andreas Lunde i Klima- og miljødepartementet sier klagen til Norterminal vil bli prioritert høyt.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

– Jeg kan ikke love hvor raskt det vil bli behandlet, men det er en viktig sak, og fra departementets side vil vi prioritere den veldig høyt, sier Lunde.

Norterminal sier det kan gå mot slutten for omlasting av russisk olje i Kirkenes. I dag har selskapet lov til å laste om 14 millioner tonn olje hvert år, men 11 millioner av disse må skje via et såkalt lagringsskip. Det er for dyrt for kunden Lukoil, som nå har flyttet deler av sin omlasting til Murmanskfjorden.

– Dette er kritisk for oss

Norterminals advokater jobber på spreng med å utarbeide klagen. I forrige uke fikk 25 ansatte permitteringsvarsel, og operasjonsdirektør Odd Arne Haueng understreker at situasjonen er alvorlig.

Oljedialog om kulturskatt

Operasjonsdirektør i Norterminal, Odd Arne Haueng, sier at deres rådgivere jobber på spreng med klagen til Klima- og Miljødepartementet.

Foto: NRK

– Vi må besvare de forholdene som det synes å være uenighet om. Det var en del forhold som kom frem i avslaget som vi med våre miljørådgivere nå jobber for å besvare.

– Hvor raskt må dere ha svar på klagen for å unngå permitteringer?

– Vi burde helst hatt det i går. Dette er kritisk for oss, og vi jobber nå på spreng for å få dette avklart så raskt som mulig.

Han understreker at Miljødirektoratet gjør en viktig jobb, men påpeker at de har sitt på det rene når det kommer til miljørisiko.

– Det er nettopp det miljøfaglige direktoratet skal være eksperter på og forholde seg til, og der har vi analyser og risikovurderinger som viser at det er ikke en økt miljørisiko knyttet til søknaden om fleksibilitet. Det burde også direktoratet ha forholdt seg til.

– Hindrer norsk-russisk samarbeid

Rune Rafaelsen

Ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen, sier at vedtaket hindrer norsk-russisk samarbeid.

Foto: Amund Trellevik/NRK

Ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen, forventer at departementet omgjør vedtaket som Miljødirektoratet har gjort. Han mener vedtaket er uklokt, både miljømessig og politisk.

– Det politiske miljøet i Norge ønsker dette. Det har ikke vært og er ikke fare for ulykker, og det er en stor grad av sikkerhet og beredskap som ikke finnes andre steder. Det direktoratet gjør er å sette dette i en situasjon som er mindre miljøvennlig, å omlaste i Russland hvor det ikke er beredskap. Med tanke på den politiske dimensjonen, så hindrer man norsk-russisk samarbeid.