Får kritikk for manglende informasjon

De nye gassfergene som trafikkerer i Hasvik og Loppa har vært gjenstand for misnøye og kritikk fra innbyggere og passasjerer etter flere nestenulykker og alvorlige hendelser.

Nydøpt Bergsfjord

FERGEKAOS: I begynnelsen av året ble den nye ferga MF Bergsfjord satt i drift. I mai tok den inn vann etter å ha blitt skadet av havna i Bergsfjord, hvor en bjelke fra kaiarbeidet lå igjen i havna og over tid hadde skadet ferga.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

I forrige uke kom det frem at MF Bergsfjord i mai i år hadde fått et hull i skroget og tok inn vann, og båten måtte snu.

Det eneste passasjerene ombord skal ha fått beskjed om var at snuoperasjonen skyldtes teknisk feil.

Rederiet Boreal Transport sier på sin side at de gir god nok informasjon, og sier det er Finnmark fylkeskommune som må svare på spørsmål om dette.

Kritiserer informasjonen

Aina Nilsen, leder for fergeaksjonen Hasvik-Loppa, reagerer på at innbyggere og passasjerer som bruker disse båtrutene får for lite informasjon

– Situasjonen føles veldig håpløs for dem som må benytte fergene. Det har vært mange stygge tilfeller, og samlet sett mener vi at disse fergene ikke hører hjemme på vårt samband, sier hun.

– At de går ut til passasjerene og sier at dette er tekniske årsaker, er løgn. Det er ikke tekniske årsaker når man har fått hull i båten, sier hun.

Nilsen sier hun har måttet lese i ulykkesrapportene for å finne ut hva som egentlig har skjedd i disse sakene.

Aina Nilsen leser fra Tromsø erklæringen

Aina Nilsen i fergeaksjonen Hasvik-Loppa, mener innbygerne får for lite informasjon.

Foto: Sigve Nedredal / Frilanser

– Oppfyller kontrakten

NRK har snakket med rederiet Boreal Transport Nord, som har kontrakt med Finnmark fylkeskommune på fergerutene.

Boreal mener de oppfyller sitt informasjonskrav i henhold til kontrakten med Finnmark fylkeskommune.

Assisterende samferdselssjef Jørgen Blix, sier de opplever informasjonen fra Boreal som god.

– Vi føler informasjonen som går ut er tilstrekkelig. Det har vært hendelser som har vært uheldige, men i hvor stor grad selskapet burde informert i detalj om dette, skal ikke jeg si noe om. Jeg er usikker på hvordan dette gjøres, hvis man sammenligner med andre ferger eller fly. Det kan være en vurdering fra den som fører ferga der og da, og som samtidig forsøker å ikke skape panikk. Vurderingen gjøres på båten, sier han.

– Bør dere bli flinkere?

– Ser man bort ifra hendelsene, så er det jo informasjon om kanselleringer og forsinkelser som er viktig å få ut. Vi får vår informasjon fra Boreal og blir orientert. Vi får informasjonen vi skal ha ifølge kontrakten, sier han.

Han understreker at han har forståelse for at hendelsene kan virke alvorlige for innbyggerne, men at de får informasjon fra selskapet så fort det lar seg gjøre.

Mobilvideoer av MS Bergsfjord som går svært nært land, morgenen fredag 03.06.2016.

Det har vært rettet mye kritikk mot Boreal transports nye gassferger. I februar var MS «Bergsfjord» involvert i en nestenulykke. Her forsøker ferga å legge til kai i Tverrfjord, fredag 3. juni.

– Overdriver ikke

Boreal opplyser også om at de har en regularitet på 98 prosent, altså at de kjører i henhold til rute 98 prosent av tiden.

Aina Nilsen i fergeaksjonen er likevel ikke fornøyd.

– Men overdriver dere problemet med fergene?

– Nei, vi gjør ikke det. For hver dag vi har pent vær, så øker den statistikken. Men disse fergene har ennå ikke prøvd seg i dårlig vær, og har måttet legge til kai når det har vært dårlig vær, sier Nilsen.

Nyheter fra Troms og Finnmark

Vilde Kristine Malmo

Se Nordnytt med Vilde Kristine Malmo

Se Nordnytt med Vilde Kristine Malmo