Elbileier: – Vi blir framstilt som snyltere

Elbilist Rune Leines i Harstad reagerer med vantro på at kommunepolitikerne åpner for at også elbilistene må betale bompenger.

Rune Leines

Rune Leines kjører elbil, men liker ikke å bli oppfattet som snylter.

Foto: Martin Mortensen / NRK

– Jeg har inntrykk av at de snakker om oss som gratispassasjerer, eller snyltere, sier Rune Leines.

Det er kjent at «Veipakke Harstad» mangler 900 millioner kroner for å kunne gjennomføre alle planlagte prosjekt.

Under kommunestyrets informasjons- og temamøtet om veipakke Harstad i forrige uke mente FrP-representant Kristian Eilertsen at også elbilistene måtte bidra med bompenger.

Det var det flere politikere som var enige i, deriblant arbeiderpartiordfører Marianne Bremnes.

– Vi har ikke diskutert det i mitt parti, men min personlige mening er at også elbil eierne må ta sin del av kaka. Det begynner å bli en del elbiler og jeg regner med at de ikke bare kjøper elektrisk bil for å unngå bompenger, men også for å spare miljøet, sier hun.

At bompenger for elbiler vil bety så mye i inntekt for veipakken, er ikke Rune Leines helt med på.

– I hele Troms er det mindre enn 800 elbiler. Tar vi hardt i er det omtrent 500 i Harstad, så det er et lite antall vi snakker om, sier han.

Marianne Bremnes

Ordfører Marianne Bremnes mener også el-bileiere må betale sin del av kaka, som i denne sammenheng er Harstadpakken.

Foto: Øivind Arvola / Harstad Kommune

Må ha noen goder

Leines sier de som kjøper elbil også tenker på miljøet, men at det er behov for tiltak som gratis parkering og fri passering i bomringen. Han mener elbilen har så mange begrensninger at det må følge med noen goder for at folk skal kjøpe den.

– Blant annet er rekkevidden for kort, det er få hurtigladestasjoner, og du kan heller ikke trekke tilhenger med en elbil. Hvis man ikke har fordeler av å kjøpe elbil, vil salget stoppet helt opp, sier han.

Men blant bilister som kjører på fossilt brensel, får han ikke umiddelbar støtte. En runde på torget i Harstad, viser at de fleste som kjører med bensin eller diesel på tanken mener elbilistene må betale sin del.

– Helt klart, sier de som ikke selv kjører elbil, de sliter jo på veibanen de også.