Hopp til innhold

Kløfta-prosjektet iverksettes i 2025: – Ingen vei tilbake

Nå skal det bygges tunnel gjennom E45 Kløfta i Finnmark.

Jon-Ivar Nygård, Edgar Olsen og Trygve Slagsvold Vedum

(T.v) samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Edgar Olsen i Statens vegvesen og finansminister Trygve Slagsvold Vedum ved Kløfta i Alta.

Foto: Jonas Løken Estenstad / NRK

Loga ášši sámegillii.

Tirsdag sto finansminister Trygve Slagsvold Vedum og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ved den beryktede veistrekningen.

Med seg hadde de en budsjettlekkasje.

– Nå i statsbudsjettet kommer vi til å si at prosjektet skal starte i 2025, og prop. 1 skal frem til Stortinget. Nå er det ingen vei tilbake, nå skal det bygges, sa finansministeren Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

E45 Kløfta

Kløfta går gjennom vanskelig fjellterreng med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. Dersom veien stenges, er omkjøringsveien svært lang.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Det er satt av 50 millioner kroner til Kløfta-prosjektet i første omgang.

– 50 millioner kroner er det som Statens vegvesen har sagt at de kan bruke i 2025, men vist de vil bruke mer så får de det, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Når det hele vil stå klart er uvisst, men i planen står det 2028/29.

Edgar Olsen, prosjektleder i Statens vegvesen, var med å møtte ministrene. Han tror det blir oppstart i 2025, men må vente til budsjettet er vedtatt i desember.

– Så nært har vi aldri vært før, sier Olsen.

Kløfta i Alta

(T.v) samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Edgar Olsen i Statens vegvesen og finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Foto: Hanne Larsen / NRK

Les også Varslet om mulige ras uten at noe ble gjort: – Tror ikke det skjer noe før det går liv

Kløfta, E45 mellom Alta og Kautokeino

Erstattes med tunnel

Etter planen skal den 7000 meter lange strekningen på Europavei 45 bygges om, slik at et rasfarlig parti erstattes med tunnel, ifølge Statens vegvesen.

Kartet viser den rasfarlige strekningen som er planlagt å erstattes med tunnel.

Dette er strekningen det er snakk om.

Foto: Statens vegvesen

For prosjektet E45 Kløfta ble reguleringsplanen vedtatt i 2018.

Den siste oppdateringen av totalsummen for Kløfta-prosjektet ligger på rundt 1,9 milliarder kroner, skriver ifinnmark.

– Det er et ganske ferskt overslag som vi har gjort, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør for Statens vegvesens utbyggingsområde nord, til avisen.

I tillegg til å være rasfarlig, er partiet ved Kløfta også en flaskehals for tungtrafikk mellom Finnmark og utlandet på vinterstid.

Les også Vinterøvelse i rasutsatt område: – Trenger utbedring

E45 ved Kløfta

Utsatt veistrekning

Den rasutsatte veistrekningen, som yrkessjåfører kjører med hjerte i halsen på, er blitt mye omtalt i media.

Tidligere i år ble det kjent at Kløfta var en av fire veistrekninger i Finnmark som var med i ny Nasjonal transportplan (NTP).

Da regjeringen la frem transportplanen ble det satt at utbedringen av veistrekningen er beregnet til 1,7 milliarder, og den bør påbegynnes i løpet av de første seks årene.

Men under behandling av transportplanen for 2025-2036, ble forslaget om oppstart av tunnelarbeid på strekningen våren 2025 nedstemt.

Tør å satse

Stortingsrepresentant og leder i Finnmark Arbeiderparti, Sigurd Kvammen Rafaelsen, sier regjeringa med dette viser vilje til å bruke penger på prosjektet.

– I Kløfta kan man nå holde det man lover. Det er mange som har sagt de skulle realisere denne jobben, men det er faktisk nå det gjøres. Det er jeg utrolig glad for og stolt over, sier han.

Ordføreren jubler

Alta-ordfører Monica Nilsen (Ap) tør endelig slippe jubelen løs for at det blir ny vei gjennom Kløfta.

– Jeg er superfornøyd i dag. Endelig så er vi der, og ny vei i Kløfta blir en realitet.

Hun legger til at politikere i hele Vest-Finnmark har kjempa lenge for å få dette til.

– Det er vel nesten snakk om generasjoner. Det har vært viktig i utrolig mange år, og endelig er vi der at det her blir en realitet. Så jeg er så glad for at regjeringa leverer på dette, sier hun.