– Tallene og rapportene vi får viser at vi har fått til det vi ønsker. Da kuldebølgen herjet over landet fikk vi rapporter om barn som skulle sove ute i telt i 15 minusgrader for å leke «Oppdrag Nansen», sier prosjektleder Håvard Gulldahl.
I mars i fjor startet eventyret. Fire norske ungdommer skulle trene seg opp til å gå på ski til Nordpolen, for å lære om klimaet og hvordan det endres. I desember tok de med seg det de hadde lært til Paris og klimatoppmøtet, hvor de talte foran noen av verdens mektigste personer.
Like etter nyttår startet serien å rulle på TV og nett, med god oppslutning:
Seerandel:
- Episode 1: 46,9 prosent
- Episode 2: 41,3 prosent
- Episode 3: 44,2 prosent
- Episode 4: 41,5 prosent
- Episode 5: 50,6 prosent
Seerandelen viser hvor stor andel av målgruppen (barn mellom åtte og tolv år, journ.anm.) som ser på TV når episoden sendes, som faktisk ser på «Oppdrag Nansen».
Seertallene på både nett og TV så langt:
- Episode 1: 621 000
- Episode 2: 385 000
- Episode 3: 423 000
- Episode 4: 348 000
- Episode 5: 550 000
– Hvorfor vi hadde et lite dropp har vi ikke klart å forklare ennå, men når det gjelder seerandelen er alt med en andel på over 40 prosent en suksess i NRK Super-sammenheng, sier Gulldahl.
Vises på skoler
– De gode tallene tyder på at norske barn liker å se at andre norske ungdommer kan oppnå utrolige ting, sier Gulldahl.
Han har også fått tilbakemeldinger fra skoler som bruker serien i undervisningen.
Programmet, som er et samarbeid mellom NRK Super og NRK Troms, er et av de største produksjonene NRK Super har hatt. Et prosjekt det tok halvannet år å spille inn.
Programredaktør i NRK Super, Hildri Gulliksen, er godt fornøyd med at serien har truffet målgruppen så godt som den har.
– Vi hadde ikke definert noen konkrete oppslutningsmål. Det viktigste for oss er å lage engasjerende innhold til barn, som gir opplevelse, identifikasjon og kunnskap. Vi vil inspirere barn til å bry seg mer om det som skjer på jorda vår, sier Gulliksen.
Det gjør Oppdrag Nansen, mener hun, og viser til hvordan barna har fulgt polheltene på NRK Super fra casting og fram til de sto på talerstolen i Paris.
– Ikke helt fornøyd
Men prosjektleder for «Oppdrag Nansen», Håvard Gulldahl, er ikke helt fornøyd med oppslutningen serien har fått fra det voksne publikumet.
– Vi jobber for at de voksne også skal få øynene opp for serien. Vi har jo et ønske om å vise et størst mulig publikum alt det fine vi har oppnådd, sier Gulldahl.