Natt til torsdag landet charterflyet fra flyselskapet Norse Atlantic på Troll med 45 passasjerer og 12 tonn forskningsutstyr.
Direktør i Norsk Polarinstitutt, Camilla Brekke, sier dette er en stor operasjon og en milepæl for flytrafikk til Dronning Maud Land.
– Å ta ned et så stort fly åpner for helt nye muligheter for logistikken til Troll, noe som også vil bidra til å styrke norsk forskning i Antarktis, sier Brekke i ei pressemelding.
– Miljøgevinst
Norsk Polarinstitutt driver forskningsstasjonen som ligger i Jutulsessen i Dronning Maud Land, cirka 235 kilometer fra kysten.
Årlig tar de ned mellom 6 og 8 fly av forskjellige størrelse til Troll, men dette er det største til nå.
– Aller viktigst er miljøgevinsten vi kan ta ut ved å benytte store og moderne fly av denne typen til Troll. Dette kan bidra til å redusere totale utslipp og miljøavtrykket i Antarktis, sier Brekke.
Troll Arfield er laget på isen. Flystripa er 3000 meter lang og er åpen i den antarktiske sommersesongen mellom oktober og mars.
– En flyoperasjon på dette nivået vil også gjøre Norsk Polarinstitutt mer attraktiv som samarbeidspartner og tilbyder av også flytjenester for andre nasjoner som opererer i Antarktis. På flyet som landet i natt var det passasjerer fra flere nasjoner som skulle videre til andre stasjoner, sier direktør for operasjon- og logistikkavdelingen i Norsk Polarinstitutt, John Guldahl.
Flere av flypassasjerene skulle videre til den tyske forskningsstasjonen Neumayer III.
I forslag til statsbudsjett for neste år bevilget regjeringa 25 millioner kroner til oppstart av arbeidet med ny forskningsstasjon i Antarktis. Troll-stasjonen, som ble bygd i 1990, skal erstattes med en helt ny stasjon, som etter planen skal stå ferdig om syv til åtte år. Stasjonen vil koste rundt 2 milliarder kroner.