– Bare tre passasjerer i et fly med plass til 33, er skremmende få, sier Bjørnar Olsen fra Tromsø.
Fem dager i uka går den nye flyruta på Nordkalotten. Troms fylkeskommune har sponset ruta med 25 millioner kroner de kommende fem åra. Det samme har politikerne i Norrbotten og Oulu kommune gjort.
Prosjektperioden er på fem år, og det er stilt økonomisk sikkerhet fra de tre på inn til 75 millioner svenske kroner.
Belegget på flyet har i gjennomsnitt vært 20 prosent.
– Det er i henhold til prognosene i oppstartsfasen, sier Troms fylkeskommune.
Sparer tid
Bjørnar Olsen skal til Umeå i Nord-Sverige, via Luleå.
– Jeg var spent på dette. Reisetida med fly via Oslo og Stockholm til Nord-Sverige vil normalt være 6–8 timer. Nå sparer jeg mye tid, sier Olsen.
Men han reagerer på de mange tomme flysetene.
– Dette lover ikke godt når tidligere flyforbindelser på Nordkalotten er blitt lagt ned. Det er synd at folk ikke kjenner sin besøkelsestid, sier Olsen.
- Les også:
- Les også:
Femårig prosjekt
Kanskje er ikke tilbudet godt nok kjent, spør Olsen.
– Jeg brukte tid på å finne rutetider, billetter, og priser. Tilbudet trenger nok tid på å bli innarbeidet, og det er jo heller ikke høysesong nå, sier Bjørnar Olsen.
Flyforbindelsen startet opp i januar.
– Dette er et prosjekt som skal vare over fem år. Det tar tid å få publikum og næringsliv til å legge om sine vaner og oppdage mulighetene som den nye flyruten gir, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).
Tar tid
I Nord-Sverige har det har vært politisk diskusjon om pengestøtten i en tid med økonomiske nedskjæringer.
– Ruta er i en oppstartsfase. Det tar tid å bygge opp et marked. Salget har vært som forventet, sier næringssjef Andreas Lind i Norrbotten.
Lind sier at flyruta binder sammen de tre store universitetsbyene i Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland.
– Kan bli viktig
– Det er allerede et godt samarbeid på ulike felt mellom disse regionene. Nå vil det forsterkes i tida framover.
Blant annet skal det satses på markedsføring.
– Jeg tror at dette kan bli et svært godt og viktig tilbud, til tross at det det har vært gjort forsøk tidligere med flyforbindelser som ikke har lyktes, sier Lind.