Hopp til innhold

– Arctic Race trekker neppe flere turister

Troen på økt turisme i forhold til Arctic Race of Norway er overdrevet, sier førstelektor i markedsføring.

Arctic Race of Norway i Lofoten

Når Arctic Race i år sykler gjennom Troms og Finnmark har det skapt stor tro på ringvirkninger i regionen. For stor, mener markedsføringseksperten Gorm Kunøe. Her sykler hovedfeltet under andre etappe i fjor gjennom Lofoten.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

– De har for stor tro på effekten TV-bildene fra et sykkelritt kan ha med tanke på økt turisme.

Thor Hushovd - arctic race

Markedsføringsspesialisten Gorm Kunøe har liten tro på at sykkelrittet alene skal trekke nye turister til Nord-Norge. – Da må rittet være en del av en større strategi, sier han til NRK. Her er den norske sykkelstjerna Thor Hushovd under målgang i Harstad i fjorårets avslutningsetappe. Årets versjon av rittet startet i dag ut fra Hammerfest, og sykles lengre nord enn noen gang tidligere.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Det sier førstelektor i markedsføring ved Handelshøgskolen BI, Gorm Kunøe, om kommunetoppene som de neste dagene får besøk av sykkelrittet Arctic Race of Norway.

I dag starter rittet ut fra Hammerfest, og i løpet av de neste dagene får en rekke kommuner i Troms og Finnmark besøk av syklister, støtteapparat, publikum og et enormt medieapparat.

Forberedelsene og investeringene har i forkant vært mange. Bare i Alta har kommunen bevilget 1,2 millioner kroner i forbindelse med Arctic Race.

– Hvis disse pengene skal betale seg, må sykkelrittet være en del av en større strategi, mener Kunøe, og utdyper:

– De som er interessert i sykkelsport følger nok sine ryttere der de ferdes, men om rittet går i Nord-Norge, Dolomittene eller andre steder tror jeg ikke er det viktigste for dem. Det viktigste for dem er at deres ryttere vinner, sier Kunøe.

– Halde er magneten

Alta kommune har bevilget 1,2 millioner kroner i forbindelse med Arctic Race of Norway. I tillegg har de brukt penger på å rydde og pynte opp byen som skal ta imot syklistene til helgen.

Ordfører i Alta, Laila Davidsen, sier de har en klar strategi på pengene som er brukt i forbindelse med sykkelrittet.

Fylkestingsrepresentant Laila Davidsen, FrP

– Alta har hatt et stort fokus på reiseliv de siste årene, og vi ønsker å være nordlysbyen med Halde som magnet, forteller ordfører i Alta Laila Davidsen om hvordan de ønsker at byen skal fremstå gjennom TV-bildene fra Alta under sykkelrittet Arctic Race of Norway.

Foto: Nils Henrik Måsø / NRK

– Når vi får verdenseliten på sykkel til Alta, med hele apparatet rundt, TV-sendinger som går til 160 land, da ønsker vi såklart å få byen vår til å fremstå best mulig. Selvfølgelig ønsker vi et knirkefritt arrangement, sier ordføreren.

I Alta er hun klar på hva kommunen ønsker å vise til verden.

– Alta har hatt et stort fokus på reiseliv de siste årene, og vi ønsker å være nordlysbyen med Halde som magnet. Derfor jobber vi hardt opp mot TV2 for å få historien til Halde og bilder derfra med i TV-sendingen, sier Laila Davidsen.

– Vil omsette for 30 millioner

Daglig leder i Alta Event, Stig-Anton Eliassen, tror kommunen vil få tilbake de pengene de har brukt på Arctic race i form av lokale ringvirkninger.

Stig Anton Eliassen

Stig-Anton Eliassen i Alta Event er ikke i tvil om at kommunene vil få igjen for det de har investert i forkant av Arctic Race of Norway.

Foto: NRK

Selv har han og bedriften hans fått en rekke oppdrag i både Hammerfest, Alta og Kvænangen.

– Jeg tror vi i Alta under Arctic Race vil omsette for 30- 40 millioner kroner. De 1,5 millionene kommunen har brukt tror jeg absolutt vil komme tilbake til i form av skatter og avgifter, og ikke minst vil næringslivet tjene godt på det, spår Eliassen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark