NRK Meny
Normal

Norsk verdensmester vekker sponsorene til sjakk-OL i Tromsø

– Stemninga blant potensielle sponsorer til sjakk-OL i Tromsø er i ferd med å snu. Administrerende direktør Børge Robertsen i sjakk-OL 2014 er mer enn optimistisk.

Carlsen

Magnus Carlsens VM-seier kan skaffe sponsorer til sjakk-OL i Tromsø i 2014

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Magnus Carlsens seier under sjakk-VM i India er helt fantastisk. Markedsføringsverdien for sjakk-OL neste år kan nesten ikke vurderes høyt nok. Det merker vi også på at våre potensielle sponsorer har begynt å røre på seg, sier direktør Børge Robertsen i sjakk-OL 2014.

Magnus Carlsen kommer

Sjakkgeniet Magnus Carlsen kommer til Tromsø. Ikke bare som ambassadør for sjakk-OL. Han har lovet å spille på det norske laget. Det vil ikke akkurat dempe interessen for arrangementet.

President Jøran Aulin-Jansson, sier at Magnus Carlsen har garantert at han stiller opp.

– Magnus er ikke en mann som løper fra løftene sine. Han kommer til å spille sjakk så lenge helsa holder, sier Aulin-Jansson.

Carlsen

Magnus Carlsen lover å stille på det norske laget i sjakk-OL i Tromsø 2014

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

4-6 hovedsponsorer

Sjakk-OL 2014 tar sikte på 4-6 hovedsponsorer. I tillegg snakker man om et 20-talls mindre sponsorer som kan levere varer og tjenester til arrangementet.

– Selskaper som vi har vært i kontakt med tidligere har vist laber interesse for å gå inn som samarbeidspartner i sjakk-OL. Det er nå i ferd med å endre seg.

Der svaret tidligere har vært negativt, får de nå beskjed om at saka likevel ikke er endelig avgjort.

– Mange har nå forstått at profilering via sjakk vil være bra for omdømme- og merkevarebygging, sier Roberstsen.

Den nye folkesporten

Børge Robertsen

Børge Robertsen tror at næringslivet har oppdaget at man kan markedsføre seg via sjakk

NRK og VG sender begge direkte-TV fra VM i sjakk. NRKs sendinger har innpå 1 million seere, mens cirka en halv millioner følger VG-TV.

På verdensbasis regner man med at en halv milliard mennesker følger sjakk-VM via forskjellige medier.

– Det er helt vanvittig det som nå skjer. Sjakk er på tur til å bli den nye folkesporten, sier Robertsen.

Interessen for sjakk har eksplodert. Det er ikke bare voksne, men også barn og ungdom som nå sitter bøyd over sjakkbrettene.

Det lover godt. Ikke bare for sjakk-OL, men også for rekrutteringa til sjakksporten, sier Robertsen.

Venter 5000 tilreisende

De første brikkene flyttes på sjakkbrettene i Tromsø 1. august 2014.

Da sitter 290 lag med til sammen 1500 spillere rundt bordene i OL-hallen. Alle lagene har støtteapparatene sine med seg. Dessuten venter man et stort antall sjakk-turister til Tromsø.

– Totalt regner vi med at ca. 5000 mennesker kommer til byen for å få med seg sjakk-OL. Sjakkturistene kommer ikke bare alene. De kommer også i grupper.

– Vi har allerede fått henvendelser fra grupper i Tyskland og Mexico som har meldt sin ankomst til Ishavsbyen under OL.

Duskedamer og stor festivitas

Sjakkfeber blant norsk-somaliere

Sjakkinteressen har eksplodert også blant norsk-somaliere i Norge

Foto: Dang Trinh / NRK

Sjakk-OL har et budsjett på 86 millioner kroner. Finansieringa av OL er på plass, så arrangementet som sådan er banket.

De 16 millioner kroner i sponsormidler som det er budsjettert med er likevel viktig

– Det er de pengene som vil utgjøre forskjellen mellom sjakk-OL som et arrangement eller som et signalarrangement, sier Børge Robertsen.

– Snakker vi om duskedamer eller ikke duskedamer?

– Ikke akkurat det, men det handler om vi har økonomi til å lage litt festivitas rundt arrangementet, ler Robertsen.

Eksempel på det er om vi kan lage et skikkelig åpnings- og avslutningsarrangement.

Et sjakk-OL trenger ikke å være bare en konkurranse på et brett. Et sjakk-OL kan også være en stor fest. Ikke bare for deltakerne, men for alle som enten er til stede eller som følger sjakk-OL via media verden over.

– Så for å oppsummere, du har tro på at sponsorpengene kommer og at festen kan forberedes?

– Ja, det tror jeg absolutt, sier administrerende direktør Børge Robertsen i OL i sjakk 2014.