NRK Meny
Normal

Snart kan charterhodepinen være over

Reiselivet får de tre nordligste fylkene med på eget fond for charterflyvninger til landsdelen.

Jet Time fly

Et eget charterfond skal hjelpe flyselskap til å få nye charterruter i gang mellom Nord-Norge og resten av Europa. Diskusjonen om lovligheten av et slikt fond har foregått i årevis. – Nå har vi endelig fått det på plass, sier fylkesordfører i Finnmark, Runar Sjåstad.

Foto: Jet Time (arkiv)

Alle de tre nordnorske fylkene er nå klare til å bidra med penger til fondet.

Reiselivet i Nord-Norge har ventet i fire år på et eget fond for charterflyvninger til landsdelen, men nå kan ventetiden være over.

Runar Sjåstad

Fylkesordfører i Finnmark Runar Sjåstad er glad for at fire år med usikkerhet er over. Dermed er reiselivet i nord nærmere etableringen av et charterfond som kan bidra til å øke turiststrømmen til nord. Her forteller Sjåstad om Finnmark under en olje- og gassmesse i Moskva i 2012.

Foto: Finnmark Fylkeskommune

– Samtalene for å få det etablert har pågått en stund. Vi har ventet på utredningen i forhold til EØS-regelverket for å se om dette er lovlig. Nå har vi fått den nødvendige avklaringen, sier fylkesordfører i Finnmark Runar Sjåstad.

Dermed kan charterfondet gå til endelig politisk behandling i fylkene. I Finnmark vil det skje på fylkestinget i mai.

Trenger 50 millioner kroner

Tanken er at et eget charterfond skal hjelpe flyselskap til å få nye ruter i gang.

Fondet skal forvaltes av selskapet Nordnorsk Reiseliv AS. Reiselivet har tidligere ytret at det trengs minst 50 millioner kroner til et fond som skal gi chartertrafikk til flyplasser i landsdelen.

Det er en arbeidsgruppe fra NHO reiseliv, der blant andre Avinor har deltatt, som for over fire år siden konkluderte at charterfly er det viktigste redskapet for å få fart på reiselivet i Nord-Norge.

Siden da har det rådet usikkerhet rundt konkurranseregelverket, men nå er dette avklart. Dermed kan fylkene også putte penger inn i fondet.

I fjor sommer godkjente også EFTAs overvåkingsorgan ESA etableringen av et charterfond for utenlandstrafikk til de største flyplassene i nord.

– Jeg forstår at reiselivet er utålmodig og vi er også det. Men vi måtte vente på en avklaring i forhold til regelverket. Det har tatt tid, men nå har vi endelig fått det på plass, sier fylkesordfører i Finnmark, Runar Sjåstad

Hurtigruta går nye veier for å lokke turister til norskekysten

Nordlyset trekker flere turister om vinteren, men om sommeren er tilstanden verre for Nord-Norge.

Foto: NRK

Avgjørende for kampen om turistene

Trygve Nygård, som driver GLØD Explorer i Alta, er en av dem som tidligere har uttrykt at det er synd at resten av landsdelen ikke får ta del i den store turistøkningen man har sett i Tromsø.

Cees van den Bosch

Selskapet Voigt Travel har hatt suksessfulle flyvninger fra Amsterdam og til Evenes i Nord-Norge de to siste årene. Leder Cees van den Bosch har tidligere uttrykt behovet for et charterfond for å utvikle flere flyvninger, og ønsker å lansere blant annet to direkteflyvninger fra Amsterdam og til Nord-Norge i vintersesongen.

Foto: Rune Berg

– Vi er nødt til å få turoperatørene til å selge turer til hele landsdelen. Det er vel der nøkkelen ligger. Det er lettere å komme seg til Tromsø enn til for eksempel Alta fra utlandet, sier Nygård.

Ønsket er nå at direktefly fra utlandet endelig skal kunne lande på flere flyplasser i nord.

Under Norwegian Travel Workshop i Alta i begynnelsen av April, uttrykte Cees van den Bosch, eier av reiseselskapet Voigt Travel, at de ser mot nord.

– Det er potensial for to ukentlige direkteflyvninger fra Amsterdam og til Nord-Norge i vintersesongen fra januar til april, sa reiselivslederen fra Nederland.

Flyselskapet Fly Nonstop ble i dag begjært konkurs. 
Konkursen skaper store problemer for reiselivsbedriften Sorrisniva i Alta.
Sorrisniva hadde leid inn flyselskapet for å fly turister direkte fra London i vinter.

I fjor fikk konkursen i flyselskapet Fly Nonstop store konsekvenser for reiselivsbedriften Sorrisniva i Alta. Reiselivsbedriften måtte ut å lete nye samarbeidspartnere for de 1800 gjestene som hadde planlagt tur til ishotellet. Daglig leder i reiselivsbedriften Tor Kjetil Wisløff uttrykte til NRK at dette ikke ville skjedd dersom charterfondet hadde vært på plass.