Hopp til innhold

Vil ha charterfond i Nord-Norge

Reiselivsnæringa vil ha Staten med på spleiselag for charterfly med turister til Nord-Norge.

Fly på Vigra

Illustrasjon: Reiselivsnæringa i nord tror charterfly er veien å gå for å få fart på reiselivet i landsdelen.

Foto: Bernt Baltzersen / NRK

Regiondirektør NHO Reiseliv, Geir Solheim

Regiondirektør NHO Reiseliv, Geir Solheim.

Foto: NHO Reiseliv

Charterfly er det viktigste redskapet for å få fart på reiselivet i Nord-Norge. Det er konklusjonen fra en arbeidsgruppe NHO reiseliv har ledet, der blant andre Avinor har deltatt.

Reiselivet mener det trengs minst 50 millioner kroner til et nytt fond som skal gi chartertrafikk til flyplasser i landsdelen.

– Vi ønsker å få statlig drahjelp for å komme i gang, på samme måte som vi fikk hjelp til å komme i gang med Nordnorsk Reiseliv, sier direktør Geir Solheim i NHO Reiseliv i Nord-Norge.

Vil ikke ha noen bykamp

Ved siden av Staten vil de tre nordnorske fylkeskommunene og Landsdelsutvalget vil bli bedt om å spytte penger inn i fondet som skal forvaltes av selskapet Nordnorsk Reisliv AS.

NHO mener charterruter til utvalgte steder i landsdelen gir langt større effekt for reiselivet enn at for eksempel Tromsø og Bodø konkurrerer om direkteruter fra for eksempel London.

Reiselivet vil ikke ha en ødeleggende bykamp om hvor charterflyene med turistene skal lande. Det er det markedet som skal få bestemme.

Usikker på EU-regler

Tanken er at et eget charterfond skal hjelpe flyselskapet til å få ruta i gang. Men en slik ording, som vil være ny i Norge, kan komme i konflikt med EUs konkurranseregelverk.

– Det er det vi ønsker å undersøke. Per i dag er det vel ingen som kan svare helt nøyaktig på reglene rundt et charterfond.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Flere nyheter fra Troms og Finnmark