Hopp til innhold

Manglende charterfond kan stoppe charterfly til Nord-Norge

Et eget charterfond for Nord-Norge drar ut i tid. Årsaken er at de nordnorske fylkene ennå ikke har bevilget penger til fondet. Nå vegrer utenlandske turoperatører seg for å opprette charterflyvninger til Nord-Norge.

Fly på Vigra

Illustrasjon: Nord-Norge kan gå glipp av tusenvis av europeiske charterturister.

Foto: Bernt Baltzersen / NRK

Nord-Norge kan gå glipp av tusenvis av europeiske charterturister, ved at det nordnorske Charterfondet ennå ikke er på plass.

– Det er potensial for to ukentlige direkteflyvninger fra Amsterdam og til Nord-Norge i vintersesongen fra januar til april, forteller eier Cees van den Bosch i reiseselskapet Voigt Travel.

Denne uken er han i Alta på Norwegian Travel Workshop for å se på nye produkter og reisemål i Nord-Norge.

Cees van den Bosch

Cees van den Bosch er eier av Vopight Travel i Nederland, og er med under Norwegian Travel Workshop i Alta denne uka.

Foto: Rune Berg

Har prøveflydd til Evenes

Selskapet har hatt suksessfulle flyvninger fra Amsterdam og til Evenes i Nord-Norge de to siste årene. Det første året var det prøveflyvninger, mens selskapet i år har hatt åtte flyvninger.

Til neste år ser det imidlertid ut til at det ikke blir noen.

– Vi trenger et charterfond for å utvikle flere flyvninger. Vårt selskap kan ikke ta risikoen alene. Denne uken må vi også avgjøre programmet vårt for neste år. Når fondet ikke er på plass så velger vi å kutte charter, sier han.

De nordnorske fylkene har jobbet i fire år med et charterfond.

Tanken er at det skal være en risikogaranti til selskaper som ønsker å fly charter, men enda er ikke fondet på plass.

– Jeg er veldig skuffet, spesielt fordi vi må ta en avgjørelse denne uka. Utsiktene er ikke gode nok for oss nå, sier van Den Bosch.

Burde vært på plass

På Norwegian Travel Workshop deltar også styreleder Ole-Jakob Wold i Rica Hotels. Han er utålmodig i forhold til å få på plass et charterfond.

– Man har jobbet med dette i fire år og det trengs en positiv beslutning raskt. Vi ser at det er kunder der ute som gjerne vil ta risiko, men de må få noe avlastning i forhold tils in risiko. Kommer dette på banen er jeg rimelig sikker på at flere vil benytte seg av denne muligheten til å være med å skape ny trafikk inn i fylkene i Nord-Norge, sier Wold.

Tenker ikke nytt

Utenlandske operatører velger nå å ikke fly inn til Nord-Norge neste år fordi fondet ikke er på plass.

– Ja, det er nettopp det at man tenker ikke nytt. det blir å stå på stedet hvil. Vi trenger helt nye kunder inn til landsdelen vår, og da er charterfondet et viktig bidrag til å være med å påvirke markedene der ute til å kjøpe Nord-Norge i enda sterkere grad, sier han.

Wold mener vi er nødt til å få en rask beslutning fra fylkeskommunene. Gjør man ikke noe på denne siden av sommeren, så går også 2015, og da får man ikke noe resultat ut av dette før 2016.

– Så lenge kan ikke næringene i Nord-Norge vente på dette, fastslår Wold.