Hopp til innhold

Produsent: – Det gjør vondt helt inn i sjelen

Familien Salberg fikk et ublidt møte med en «hårete dott» under middagen. Produsenten legger seg flat, og beklager på det sterkeste.

Adams Matkasse

Det er ikke mye som minner om deilig lasagne på dette bildet, men det er altså hva Alf Jacob Salberg fant i middagen sin.

Foto: Alf Jacob Salberg / Privat

– Vi er svært stolte av produktene vi produserer, og har i mange år kunnet se kundene våre i øynene på Bondens Marked. Vi selger ekte vare og godt håndverk. Derfor er denne saken svært smertefull. Det gjør vondt helt inn i sjelen, og vi vil gjøre alt som står i vår makt for å sikre at dette ikke skal skje igjen, sier daglig leder i Haugen Gårdsmat, Odd Lothe Ohnstad.

Produsenten beklager at Harstadmannen Alf Jacob Salberg og familien fant en lite delikat overraskelse i middagen sin tirsdag.

Familien hadde tilberedt en lasagne-rett fra Adams matkasse, og porsjonert maten ut på tallerkenene før de fant hårklumpen. NRK omtalte hendelsen onsdag kveld, og ett døgn senere har saken blitt lest 100.000 ganger.

Haugen Gårdsmat har i samråd med veterinær, Mattilsynet, Adams matkasse og Nortura konkludert med at det er hår fra storfe som har kommet inn i lasagnebasen.

Hårballen har sneket seg med til gården gjennom en kjøttråvare fra Nortura.

– Basen er trygg, og sannsynligheten for at problemet gjelder også andre pakninger er liten, konkluderer de med.

Haugen Gardsmat

Odd Lothe Ohnstad (t.v.) og Kristine Grønner Ohnstad i Haugen Gårdsmat. De beklager sterkt hendelsen.

Foto: Roy Sunde / Fylkesmagasinet

– Svært utrivelig sak

– Dette er selvsagt en svært utrivelig sak, først og fremst for kunden som ble utsatt for dette, men også for oss, sier Ohnstad.

– Det er åpenbart at dette ikke hører hjemme i et produkt fra Haugen Gårdsmat. Vi vil derfor på det sterkeste beklage det som har hendt, og tar saken på største alvor.

Gjennomgang av internkontroll

Nortura synes det er beklagelig dersom håret kom fra kjøtt levert av dem.

– Vi har strenge rutiner for kontroll av kjøttet vårt i alle fasene av produksjonen hos oss. En hårbit hører selvsagt ikke hjemme i kjøtt levert fra Nortura, sier Kvalitetsansvarlig Synne Karin Svendsen.

Mattilsynet sier dette er et kvalitetsavvik som skal håndteres som andre avvik. Der man ser muligheter for forbedring, skal det gjennomføres justeringer for å hindre at avviket gjentar seg.

Alf Jabob Salberg

Alf Jacob Salberg og kona Cecilie Salberg Rørvoll mistet appetitten, og spiste ikke mer den dagen.

Foto: Privat

Ubehagelig funn

Alf Jacob Salberg er veldig fornøyd med at aktørene så raskt har kommet fram til en konklusjon.

– Jeg har fra første stund hatt inntrykk av at Adams matkasse har tatt saken på største alvor, og gjort det som har vært i deres makt til å finne ut av saken. Det er jo dårlig butikk for deres del, sier han.

– Vi er jo klar over at maten ikke vokser i kjøttdisken på Rema 1000, men det var ubehagelig å finne det i maten. Så det er godt jobbet at de har funnet ut av det, sier Salberg.