Myndighetene møter utleierne av elsparkesykler: – Følger utviklingen tett

Samferdselsdepartementet ønsker å følge tett på utviklingen av sparkesyklene som har eksplodert i Norge. Nå vil departementet invitere selskapene bak sparkesyklene til et møte for å se hvordan de sammen kan følge utviklingen.

Sparkesykler et miljøproblem i Danmark

Utleien av elektriske sparkesykler en kontroversiell. Nå blir selskapene bak innkalt til et møte med Samferdselsdepartementet for å starte en dialog for å finne gode løsninger for utviklingen.

– Siden dette er nytt i Norge inviterer vi aktørene til et møte om hvordan vi best sammen kan følge utviklingen for elsparkesykler, sier politisk rådgiver for samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp), Karine Skaret til NRK.

Siden elektriske sparkesykler ble lovlig i fjor har bruken eksplodert. Spesielt i Oslo har tohjulingene satt sitt preg på bybildet denne våren.

– Bruk av elsparkesykler er ganske nytt i Norge, og den utstrakte bruken av tilbudet, ikke minst i Oslo, viser at dette er et tilbud folk bruker og setter pris på, sier Skaret.

Hun understreker at departementet ikke vil forby utleie av elektriske sparkesykler.

Trenden har sakte spredd seg til andre steder i landet. De største byene er derimot ikke like entusiastisk som hovedstaden for det elektriske fremkomstmiddelet.

Er klare regler for bruken

Departementet vil ikke sette føringer for selskapene. Skaret sier aktørene selv må finne ut av hvordan de kan tilby best mulige tjenester, i dialog med myndighetene.

– I et marked med flere aktører – slik det er for elsparkesykler – vil de konkurrere om å tilby kundene bedre tjenester. Hvilke konkrete forbedringer som aktørene ser for seg, må de gjøre rede for selv, sier hun.

Skaret sier at det allerede er lover og regler på plass som gjelder for syklene.

– Alle som ferdes i trafikken må vise hensyn, og det er samme trafikkregler for elsyklister som for syklister. Det handler om å bruke sunn fornuft og ferdes med respekt.

Tidspunkt og deltakere på møtet er ikke bestemt, og invitasjoner er derfor ikke sendt ut, opplyser hun.

– Fantastisk fremkomstmiddel

– Dette er et fantastisk fremkomstmiddel som er helt nytt i bybildet. Generelt er jeg helt med på alle nyvinninger som gjør det lettere å tenke miljø, sier gruppeleder i Tromsø Høyre, Erland Svardal Bøe.

NRK møtte han mens han suser ned Storgata i Tromsø sentrum. Lokalpolitikeren roser tohjulingen som har satt Oslo, og flere byer verden rundt, på hodet de siste årene opp i skyene.

Han har dermed ikke hele partiets støtte.

– Noen er positive, mens andre er negative på grunn av de dårlige erfaringene de har sørpå.

– Men jeg mener alle byer må gi dette fremkomstmiddel en sjanse, legger han til.

Elsparkesykkel

Erland Svardal Bøe i Tromsø Høyre mener utleien av elektriske sparkesykler er en god idé, og sier man må gi de en sjanse.

Foto: Fabian Ubeda / NRK

– Tidsspørsmål før første dødsfall

I Tromsø er det Arbeiderpartiet som styrer. I den leiren er oppfatningen en annen.

– Oslo viser at det må reguleringer til. Man må ha aldersgrense, hjelm og føringer på hvor man kan plassere syklene, sier Arbeiderpartiets ordførerkandidat, Gunnar Wilhelmsen til NRK.

Han er ikke imponert over hva han ser i Oslo.

– Jeg er ikke imot utleie av elektriske sparkesykler, men det må et visst regelverk til. Jeg har sett at i Oslo ligger de strødd overalt. Brukerne kommer også i stor fart, de har ikke hjelm og mange viser mangel på trafikkvett.

Gunnar Wilhelmsen (Ap)

Arbeiderpartiet ordførerkandidat i Tromsø mener det må flere lover og regler til før utleien kan bli en suksess.

Foto: Eirik Hind Sveen / NRK

– Det er så mange som skader seg, og jeg tror det er bare et tidsspørsmål før man får første dødsfall, hvis man ikke bruke hjelm.

I april og mai tok legevakta imot 75 personer som hadde krasjet, veltet eller på en annen måte hatt et uhell med en elektrisk sparkesykkel i Oslo.

Wilhelmsen mener også at Tromsø, og andre byer, må vurdere den lokale infrastrukturen for å vurdere om, eventuelt hvor mange, aktører som kan etablere seg.