Dødsulykker og kaos – nå strammer flere land inn reglene for elsparkesykler

BERLIN/OSLO (NRK): Etter en rekke rapporter om kaos og ulykker som følge av elsparkesyklenes inntog, velger flere europeiske storbyer å stramme inn reglene.

El-sparkesykkelen har tatt europeiske byer med storm. Men kjøreadferden til dette nye urbane transportmiddelet har også ført til konflikter og ulykker.

Den er liten, nett og hendig. Lett å plukke opp, lett å bruke og lett å sette fra seg. Og tar deg fra et sted til et annet raskt og effektivt.

Mikromobilitet kalles den nye måten å forflytte seg på fagspråket.

– Dette er en del av fremtiden. Konseptet er strålende, sier israelske Samer Murad i Berlin til NRK.

Samer Murad

Israelske Samer Murad er vant til å bruke el-sparkesykkel. Også i hjemlandet har bruken av de motoriserte tohjulingene tatt av.

Foto: Guri Norstrøm / NRK

Han har nettopp plukket opp en grønn elektrisk sparkesykkel, som skal ta ham fra en metrostasjon til en annen i den tyske hovedstaden.

– Spesielt hvis du skal se deg omkring i nye byer, er dette bra. En langt bedre transportmåte å komme seg rundt på enn med bil, mener Murad.

Han innrømmer at han også valgte el-sparkesykkel fordi den er moro å kjøre.

Sterk stigning i ulykker

Bruken av de nye farkostene har eksplodert i europeiske byer. Det samme har konfliktene. Og ulykkene.

I Berlin ble sparkesykkelen offisielt tillatt fra 15. juni i år. Få dager etter startet utplasseringen av el-sparkesykler for utleie fra selskapene som dominerer markedet i andre byer. Og få dager etter skjedde de to første alvorlige ulykkene. En turist og en tysk kvinne ble begge hardt skadd etter å ha kjørte inn i biler.

Laster Twitter-innhold

I Paris, Brussel og Barcelona har det vært dødsulykker. Det samme i Sverige.

De omkomne har vært førere av sparkesykler eller fotgjengere som har blitt påkjørt.

I Norge har foreløpig ikke ingen omkommet, men også her har det vært en rekke uhell og ulykker.

Bare i april og mai behandlet legevakten i Oslo 75 personer som hadde krasjet, veltet eller på en annen måte hatt uhell med en elektrisk sparkesykkel.

I Spania registrerte myndighetene i fjor 273 ulykker knyttet til bruken av elektriske sparkesykler, ifølge Politico. Rundt halvparten av ulykkene skjedde i forbindelse med kollisjoner eller påkjørsler i fotgjengerfelt, sammenstøt eller styrt på fortau.

Franske myndigheter melder om samme tendens, ifølge France Télévision. Siden de første syklene kom til Frankrike i 2017, har det vært en jevn stigning av antallet registrerte ulykker. Det samlede antallet ligger på nivå med Spania.

Tommi Lahtela

Tommi Lahtela har brukt elsparkesykler flere steder, men er fullt klar over farene som kan følge med.

Foto: Guri Norstrøm / NRK

– Jeg har ikke vært ute i noen farlige situasjoner, men en venn av meg har det.

– Derfor foretrekker jeg egentlig å bruke hjelm, men det finnes ikke her, sier finske Tommi Lahtela og viser NRK utleiesparkesykkelen han er i ferd med å ta i bruk i Berlin.

Skadestatistikken fra Spania og Frankrike viser at rygg- og hodeskader er vanlige. I til brukne neser, armer og ben.

Spesielt håndledd, albuer og knær er utsatt, ifølge statistikken.

En kvinne i Berlin på elektrisk sparkesykkel

Berlin åpnet for utleie av elektriske sparkesykler først 15. juni i år. Et flertall av tyskere svarer i spørreundersøkelser at de er skeptiske, mye på grunn av sikkerheten.

Foto: Fabrizio Bensch / Reuters

Stor etterspørsel og stor suksess

I minst 10 ulike europeiske land kan du finne elektriske sparkesykler for utleie i en eller flere byer.

På markedet finnes både amerikanske, nederlandske, belgiske, tyske, polske og svenske utleiere. Blant en av de amerikanske står teknologigiganten Google sammen med Uber.

Tilhengerne argumenter med at sparkesyklene bidrar til å minske bilbruken i storbyer, og derfor er en ny og nødvendig urban transportmåte.

Både fastboende og turister hiver seg på de hendige farkostene. Ifølge en telling transportmyndighetene i Paris har gjort, er en tredjedel av brukerne utenlandske turister.

– Jeg skal fra her og et par kilometer, den veien. Og å bruke sparkesykkel er lettere enn å gå, innrømmer Tommi Lahtela.

Han er spesielt fornøyd med at han kan bruke den samme appen til å finne og leie tilgjengelige sykler enten han er i Helsinki eller Berlin. Selv kartet over den tyske hovedstaden dukker opp i finsk versjon.

To elektrisk sparkesykler parkert foran Notre-Dame

Lett tilgjengelighet har bidratt til sparkesykkel-suksessen. Men bymyndighetene i Paris ble lei av sparkesykler som ble satt igjen over alt og innfører nå oppmerkede parkeringsplasser. Her fra plassen utenfor Notre-Dame i april.

Foto: Kenzo Tribouillard / AFP

Oversvømt av sykler

Forretningsmodellen med elektriske sparkesykler har vist seg å være smart og etterspørselen stor.

Ifølge en rapport fra de franske organisasjonene FP2M og SmartMobilityLab var det en vekst i det globale markedet for elsparkesykler på 76 prosent, når man sammenligner 2018 med 2017.

Bare i Paris har 12–13 ulike utleiefirmaer konkurrert om kundenes gunst. 20.000 sykler ble satt ut det siste året. Til slutt ble situasjonen så kaotisk at myndighetene besluttet å stramme inn.

– Det var jungelens lov. Alt skjedde så raskt og uten kontroll, og det ble en smule anarkistisk, sa den franske transportministeren Elisabeth Borne til nyhetsbyrået AFP i mai.

Gående parisere følte seg omringet og overrent av sparkesyklistene, som kom lydløst og sikksakk-kjørende fra mange kanter. De klaget over at de snublet i sykler som var satt igjen midt på fortau og på åpne plasser.

Myndighetene på sin side ble lei av å plukke opp ødelagte sykler, som var kastet inn i busker i parker eller i Seinen.

Et ungt par kjører el-sparkesykkel i Madrid

Statistikken fra Spania viser at antall ulykker med elektriske sparkesykler er stigende. I fjor var det 273 ulykker hvor el-sparkesykkel var involvert.

Foto: Paul White / AP

Kjøreregler og kvoter på vei

Antall selskaper som får lov til å leie ut sparkesykler i Paris går nå ned til tre. Det totale antallet sykler reduseres kraftig.

Det blir oppmerkede parkeringsplasser og kjøreregler som skal overholdes. Kjøring på fortau er heretter forbudt, tillatt maksfart er satt ned og selskapene er ilagt strenge hente- og reparasjonsplikter. Bryter du reglene, risikerer du bot.

I Madrid ble det satt strek før jul. Utleiefirmaene fikk 72 timer på seg til å fjerne alle sparkesykler som var satt ut i den spanske hovedstaden.

Nå har spanjolene innført kvoteordning med tilhørende lisens. Det er gitt grønt lys for utplassering av 10.000 sparkesykler, spredd på ulike nabolag. Til sammen søkte selskapene om utplassering av 100.000 sykler.

I likhet med Paris, blir det strengere kjøreregler for brukerne og flere plikter for utleierne.

Andre byer er i ferd med å følge etter.

Kommunikasjonssjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk sier det store antallet har bidratt til konfliktene og kaoset i de europeiske byene.

Christoffer Solstad Steen Fungerende kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk

– Verken sparkesykkelføreren eller medtrafikantene er vant til å forholde seg kjøretøyet eller hverandre, sier Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.

Foto: Trygg Trafikk

– Når man slipper løs mange sparkesykler i begrensede geografiske områder, som indre bykjerner, blir det fort veldig mange på små flater.

– Det er nok noe av bakgrunnen for konfliktene som har oppstått, sier Christoffer Solstad Steen til NRK.

I London er elektriske sparkesykler forbudt såfremt føreren ikke har førerkort, forsikring, har betalt veiavgift, bruker hjem og har nummerplate på sykkelen.

Er det sparkesykkelen eller føreren?

Trygg Trafikk mener kombinasjonen av uerfarne førere og uklar adferd er medvirkende årsak til de voksende ulykkesstatistikkene.

– Motoriserte sparkesykler er noe nytt. De er både fristende og moro å bruke, og mange slipper seg løs fra den vanlige adferden i trafikken, sier Christoffer Solstad Steen.

– Sparkesyklene er veldig fleksible i bruken. Det tar et halvt sekund å skifte retning eller gjøre en 180 graders vending.

– Du kan enkelt forflytte deg fra fortau og gangfelt, hvor du er sammen med gående, til å være i veien med bilister og syklister.

Han beskriver sparkesyklene som et nytt element i trafikkbildet. Fordi elsparkesyklene ikke er klart definert, på linje med sykkel eller moped, blir det uklart hvilke trafikkregler som gjelder.

Ett av problemene er at sparkesyklene holder svært høy fart i forhold til gående, men for lav fart i forhold til biler, motorsykler og mopeder.

– Ofte er det ikke tydelig hvordan føreren av en sparkesykkel oppfører seg. Det blir vanskelig for andre å lese eller forutse adferden til sparkesyklisten, sier Solstad Steen.

Vil sette sperrer på appen

Det svenske utleiefirmaet VOI mener løsningen er å stenge appkontoen for brukere som ikke klarer å oppføre seg.

Ett av tiltakene utleieselskapene nå prøver ut, er å sette geografisk sperrer på applikasjonene som skal gjøre det umulig for kunder å avslutte sparketuren og sette fra seg sparkesykkelen i soner med parkeringsforbud. Samt forbedre fartssperrene på syklene.

SISTE NYTT

Siste nytt