– Sykkelveien i seg selv er jo fin og flott, men vi som sykler fra Kvaløya krysser bilveien flere ganger og det kan være uoversiktlig. I tillegg er brøyting viktig, sier Espen Thijssen Amundsen.
Han bidrar daglig til den økende mengden personer som sykler over Sandnessundbrua, mellom Tromsøya og Kvaløya, hver dag. Det samme gjør Siw Bæverfjord Olsen.
– Vi trenger penger til brøyting, slik at vi kan få et sammenhengende sykkelveinett, fra Kvaløya til både universitetsområdet og sentrum, sier hun.
– Vi er ikke gode nok, ennå
Tromsø kommune har hatt en fin økning i antallet syklister, også på vinterstid. Alle de mest trafikkerte ferdselsårene i byen hadde en markant økning, også i november. Kommunen ønsker samtidig å legge til rette for at flest mulig tar i bruk sykkel eller føttene for å komme seg til jobb.
– Det tror jeg skyldes en naturlig utvikling, og ikke nødvendigvis ting Tromsø kommune har gjort. For vi er ikke en god sykkelby i dag, men vi er på vei til å bli det, sier leder av Byutviklingskomiteen i Tromsø, Ragni Løkholm Ramberg (Ap).
Onsdag presenterte hun en nyttårsgave til de myke trafikantene i Tromsø.
– Vi skal bruke 13 millioner kroner på bedre brøyting på utvalgte strekninger, der vi vet det ferdes mange syklister og fotgjengere på vinterstid, sier Ramberg.
Pengene er statlige midler fra Belønningsordningen.
Delte meninger
Siw Bæverfjord Olsen er godt fornøyd med gaven fra kommunen.
– Det passer meg midt i blinken. Statens vegvesen brøyter frem til Langnesbakken. Blir det brøytet der også, blir det kjempebra, sier hun.
Espen Thijssen Amundsen er derimot litt mer skeptisk.
– De har sikkert talt hvor det er stort trykk, men det er kanskje litt kortsiktig tenkt. Dersom de innfører bompenger, så vil jo Kvaløya og kanskje fastlandet bli plasser der mange vil begynne å sykle, hvor det trengs god brøyting, sier han.
– Så er det også de stedene hvor syklistene må krysse veibanen. Vi har flere hvor det har vært ulykker og farlige situasjoner, så jeg tror kanskje pengene kunne vært brukt annerledes, sier han.
Ragni Løkholm Ramberg understreker at dette, forhåpentligvis, bare er starten på en utbedring av sykkelmulighetene i kommunen.
– Håpet er at det skal bli bedre over alt. Nå tar vi dette som en god tyvstart på en bymiljøavtale. Hvis vi gjør ting riktig, vil vi få små drypp med penger får å få bedre fremkommelighet i Tromsø.