NRK Meny
Normal

Derfor fikk ikke spanjolene bygge E6-tunnelen ferdig

Statens vegvesen opplevde flere grove regelbrudd og spregningsuhell da den spanske entreprenøren bygde tunnel på E6 i Nord-Troms, viser rapporter.

tunnell e6 langslett-sørkjosen

Fra byggestarten og den første sprengningen på tunnelprosjektet. Samarbeidet med den spanske entreprenøren endte ikke så godt som Statens vegvesen hadde ønsket.

Foto: Statens Vegvesen

Rapportene som Statens vegvesen har sendt til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, viser at håndteringen av sprengstoff var en viktig årsak til at vegvesenet sa opp kontrakten med det spanske entreprenørselskapet OSSA, skriver Teknisk Ukeblad.

I mars ble det kjent at Statens vegvesen ikke var fornøyd med framdriften, og sa opp avtalen med selskapet som jobbet med prosjektet på E6 mellom Langslett og Sørkjosen i Nord-Troms.

OSSA mener oppsigelsen er ugyldig og har tatt saken til retten. De mener også at vegvesenet blant annet sverter selskapet gjennom referanser i forbindelse med andre oppdrag og i mediene.

Mener de ikke brukte varselsirene før sprengning

Et internt brev som Nord24.no har fått tilgang på viser at prosjektledelsen for E134 på Østlandet advares mot OSSA, og at det gjøres rede for mange utfordringer i prosjektet på E6 i Nord-Troms.

Gudmund Løvli

Prosjektleder i Statens vegvesen, Gudmund Løvli har tidligere uttalt at fremdriften fra det spanske selskapet var lavmål.

Foto: Jørn Inge Johansen/nrk

Problemene som nevnes går fra dårlig fremdrift til tvilsom håndtering av sprengstoff, skriver nettstedet.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har fått varsel om flere hendelser under OSSAs arbeid i Sørkjosen. Blant annet at en dieselvarmer med åpen flamme ble brukt til å varme opp et sprengstofflager og en salve sprengstoff som gikk av før varselsirenen ble startet.

– Må sikre 250 meter som vi har underkjent

Tunnelen gjennom Sørkjosfjellet skal korte inn E6 gjennom Nord-Troms og få trafikken bort fra en ulykkesbelastet fjellovergang.

I juli ble det kjent at Skanska AS overtok kontrakten med å ferdigstille tunnelen, og ifølge Statens vegvesen må de gjøre om mye av arbeidet til OSSA som er av for dårlig kvalitet, skriver Nord24.

– Skanska starter arbeidet med å sikre 250 meter med tunnel som vi har underkjent, sier prosjektleder Gudmund Løvli til Teknisk Ukeblad.

OSSA bestrider at Statens vegvesen hadde anledning til å si opp kontrakten.

Hevder de ble nektet å bruke engelsk

Assisterende finansdirektør, Jens Næsgaard skriver i en e-post til Teknisk Ukeblad at de mener OSSA hadde oppfylt fremdriftskravene, før kontrakten ble sagt opp.

Kommunikasjonsproblemer med det spanske selskapet har også blitt nevnt som et problem, men Næsgaard hevder at vegvesenet har nektet å bruke engelsk på anleggsplassen og hindret OSSA i å bruke tolk.

Næsgaard vil ikke kommentere saken videre i media fordi saken for tiden er i rettssystemet, ifølge Teknisk Ukeblad.