Hopp til innhold

Sparket spansk entreprenør vil igjen bygge tunnelen

Det spanske selskapet OSSA har levert inn tilbud på å ferdigstille tunnelen gjennom Sørkjosfjellet i Nord-Troms.

tunnell e6 langslett-sørkjosen

Fra byggestarten og den første sprengningen på tunnelprosjektet. Samarbeidet med den spanske entrepenøren endte ikke så godt som Statens Vegvesen hadde ønsket.

Foto: Statens Vegvesen

OSSA startet på denne jobben i fjor, men kontrakten ble hevet på grunn av manglende framdrift.

– Uvanlig situasjon

Tirsdag ble det kjent at spanjolene har levert inn tilbud, sammen med fire andre selskaper, om å ferdigstille tunnelen i Nord-Troms.

– Situasjonen, der en entreprenør blir oppsagt og så leverer tilbud på samme jobb igjen, er uvanlig. Vi nekter imidlertid ikke OSSA å levere tilbud, så de vil bli vurdert i den videre prosessen. Kontraktstildeling vil skje etter en grundig gjennomgang av alle tilbudene, sier prosjektleder Gudmund Løvli.

OSSA har levert inn det laveste tilbudet.

Løvli opplyser at de satser på at arbeidet i Sørkjosen blir gjenopptatt i august/september.

Sørkjostunnelen blir en 4,6 kilometer lang tunnel på E6 mellom Sørkjosen og Langslett. I tillegg skal veien mellom Langli og Langslett utbedres.

Den nye veistrekningen skal stå ferdig høsten 2017 og vil sikre bedre fremkommelighet, øke trafikksikkerheten og gi kortere reisevei.

Fem tilbud - Sørkjostunnelen

1

Leonhard Nilsen & Sønner AS

435,7 millioner

2

Skanska Norge AS

435,5

3

Veidekke AS

476,2

4

Implenia AS

453,8

5

OSSA

421,1

Nyheter fra Troms og Finnmark