19 millioner på markedsføring av Nordlyset

Reiselivet i Nord-Norge skal bruke 19 millioner kroner på å få flere nordlysturister til landsdelen.

Nordlys over Kvaløya

Nordlys over steder som Kvaløya skal denne gangen markedsføres utenfor tradisjonelle markeder, som bl.a. England.

Foto: Per Ivar Somby

Pengene er et spleiselag i nordnorsk reiseliv og skal brukes til markedsføring i Norge, Storbritannia, Tyskland, Nederland og Sverige foran neste sesong.

– Tiltakene er tilpasset kulturen, mediene og forbrukermønsteret i hvert land: I England skal det kjøres TV-reklame, produseres innstikk i Daily Telegraph og vises levende nordlys via prosjektør på tuben i London, opplyser NordNorsk Reiseliv.

De mer konservative tyskerne nås imidlertid best via tradisjonelle turoperatører og tusenvis av reisebyrå over hele landet. Svenskene, som er store Facebook-forbrukere, skal nås via det sosiale mediet.

– I tillegg tas trykt annonsering og presseturer også i bruk, opplyser destinasjonsselskapet, opplyser NordNorsk Reiseliv.

Skal spre nordlysturismen

NordNorsk Reiseliv satser denne gangen spesielt på å få nordlys fra andre markeder enn England.

Samarbeid med Innovasjon Norge og Hurtigruten sine utenlandskontor er brikker i markedsføringsarbeidet.

– Målet er å få flere nordlysgjester fra flere land ut til større deler av Nord-Norge, fremhever NordNorsk Reiseliv.