Det mener regionsjefen for Statens Vegvesen i Nord-Norge, Torbjørn Naimak.
Naimak viser til at konkurransen om bevilgninger er knallhard. Og Finnmark stiller langt bak i køen dersom alle andre er villige til å delfinansiere veiene med bompenger.
- Når det er blitt som det er blitt i Norge i dag, tror jeg det er fornuftig å diskutere bompenger - i alle fall hvis man vil få veiene bygd inennfor våre levetid.
Nei fra politikerne
Men fylkespolitikerne liker ikke ideene hans. I går konkluderte fylkestinget i Finnmark med at innføring av bompenger for å delfinansiere veiprosjekt er en uheldig løsning.
- Det er en belastning for dem som bor i de berørte områdene. Det er et offentlig ansvar, og vi skal strekke oss utrolig langt for å unngå bompenger, sier fylkesvaraordfører Runar Sjåstad.
Alta og Hammerfest
Torbjørn Naimak mener imidlertid at bompenger bør innføres på de mest trafikkerte strekningene i Finnmark. Ny E6 gjennom Alta eller E94 i Hammerfest har høy trafikk og er ifølge Naimak eksempler på strekninger som kan egne seg for slik finanisering.
- Det er en hard konkurranse på landsbasis om å få tak i penger. Det er mange plasser i Finnmark der det ikke er aktuelt med bompenger, men fylket har også plasser med stor trafikk. Da er det et spørsmål om Finnmark kan ha en helt annen politikk enn resten av landet.