Politikerne i Hammerfest trodde de hadde innbyggerne med seg da flertallet i kommunestyret gikk inn for å finansiere utbyggingen av riksveg 94 med bompenger. Slik skulle blant annet tungtransporten styres ut fra bysentrum.
Den 28. november avslørte imidlertid Statens vegvesen hvor bommene skulle plasseres, samt taksten for å passere dem. To dager senere hadde den nyopprettede aksjonsgruppen «Nei til bompenger på Rv 94» fått inn over 1100 underskrifter.
– Vi fikk kjenne på kroppen hvilken økonomisk belastning det ville bli for hver og en av oss, sier Kjersti Sollien Iversen som leder aksjonsgruppen.
Fredag var det duket for demonstrasjon.
– For stor risiko
Engasjementet blant folket fikk Arbeiderpartiet til å ombestemme seg og kutte ut en bomstasjon, men aksjonistene er ikke fornøyd.
– Vi gir oss ikke før vi har et prinsippvedtak fra alle partier i kommunen om at veiutbygginger ikke skal finansieres med bompenger, sier Vibeke Katrine Pettersen.
Aksjonsgruppen skal diskutere veien videre på et nærstående møte. Det viktigste er for øvrig å informere Hammerfest-innbyggerne om hva som skjer på bomfronten:
– Vi skal lese hundrevis av sider med utredninger, og sette oss inn det, slik at vi kan formidle hva som skjer på en forståelig måte. Vi kan ikke tillate oss å bli stengt ute, vi har ikke råd til å gjøre det. Bomstasjonene kan føre til lavere rekruttering til byen og vi risikerer et ødelagt næringsliv, sier Pettersen.
– Forventet reaksjon
Stortingsrepresentanten for Finnmark, Bengt Rune Strifeldt (Frp), ankom Hammerfest etter å ha fått invitasjon til å delta på demonstrasjonen. Han sier reaksjonen til hammerfestingene er forventet:
– Bompenger er en veldig usosial avgift som belaster barnefamilier, nyetablerte og folk med dårlig økonomi. Det er fantastisk å se rådhusplassen fylt av folk, at folk engasjerer seg, sier Strifeldt.
Han har ikke med seg noen løsninger til Hammerfest, men lover å jobbe med å finne dem. Samtidig avviser han kritikken som har kommet de siste dagene, om at han skal ha lovt hammerfestingene statsfinansiert vei som en del av valgløftene.
– Finnmark er annerledesfylket hvor vi ikke har bompengefinansiering noen steder. Slik mener jeg det skal fortsette å være, sier Strifeldt.
- Les også: Nær milliardøkning i bompenger