NRK Meny
Normal

– For oss er det en drøm å kunne drive butikk fra sofaen

Ifølge en fersk kartlegging av nordmenns handlevaner kommer vi til å bruke over 100 milliarder kroner på netthandel i år. For Marianne og Ronja er det svært gode nyheter.

Woroom

Marianne Berg Johnsen og Ronja Worum driver nettbutikken Woroom. For dem ville det ikke vært mulig å realisere butikkdrømmen på vanlig vis.

Foto: Petter Strøm / NRK

Marianne Berg Johnsen sa opp en stilling ved Nordnorsk design og arkitektursenter for å satse sammen med Ronja Worum på interiørbutikken Woroom på nett i 2015.

– Jeg kjente ikke Marianne fra før, men møtte mannen hennes på en gründerlunsj. Han så raskt likhetstrekk, og mente vi burde møtes. Vi tok en kaffe, og ikke lenge etter var vi to om gründerlivet, forteller Worum.

Det var hun som startet butikken, hjemme i kjelleren i november 2014. Med en sterk interesse for interiør, en populær Instagram-konto, og seier i interiørkonkurransen Norges vakreste hjem fikk hun en god start.

Nå har de egne lokaler i Tromsø, og en nettbutikk som går bedre og bedre. Kanskje ikke så rart, hvis vi ser på nordmenns handlevaner på nett.

– Veksten er helt vill

Ifølge en undersøkelse fra det danske selskapet DIBS Payment Service har nordmenns netthandel økt betraktelig de siste årene. De anslår at vi kommer til å bruke over 100 milliarder på netthandel i år, en dobling på fem år og en økning på 16 prosent fra i fjor.

– Veksten i Norge er helt vill, og det er ingenting som tyder på at det vil stanse her, sier Johanna Tell, Norgessjef i DIBS til Aftenposten.

For Marianne Berg Johnsen og Ronja Worum er det flere fordeler ved å drive nettbutikk i stedet for tradisjonell butikk.

– For oss føltes det riktig at valget falt på netthandel. Det å ikke være avhengig av faste åpningstider, men å kunne drive en døgnåpen butikk fra sofaen er jo en drøm, forteller Johnsen.

– Men det viktigste er at vi kan nå ut til en mye større kundegruppe via internett, og på den måten konkurrere med andre interiørbutikker på landsbasis.

Woroom

Woroom prøver å ha et unikt tilbud ti sine kunder. Disse pottene fant Marianne Berg Johnsen i Stockholm, og er nå tatt inn i sortimentet.

Foto: Petter Strøm / NRK

Som en butikk

Men den økte netthandelen fører også til flere etableringer av nettbutikker.

– Vi får stadig nye konkurrenter og jobber hardt for å skille oss ut. Vi har fokus på sortimentet og det visuelle i nettbutikken. Vi håndplukker alle produktene og ønsker å tilby kundene noe unikt.

– Vi ønsker å gjenskape følelsen du får av å være i en fysisk butikk. Produktene vi har plukket ut passer både sammen og inn i vårt lille univers. Vi ønsker å selge en følelse ikke bare et produkt, skyter Marianne Berg Johnsen inn.

Foreløpig ser det ut til at konseptet fungerer. Driftsinntektene stiger jevnt, antall besøk på nettsiden det samme, og damene i Woroom har også blitt kontaktet av flere store designselskaper som ønsker at Woroom skal selge produktene deres.

– Vi har ikke blitt millionærer ennå, men drømmen er jo å ligge på ei solseng på Bahamas og styre sjappa derfra, og vi ser absolutt ei god fremtid for oss i netthandelbransjen, ler Ronja Worum.