– På Oslo lufthavn har det vært stadig utbygginger, det er rett og slett trangt.
Det sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval.
– Når du da i tillegg slenger på snø, glatta og dårlig sikt er det klart at det ikke er ideelt sånn som det er nå.
Siden andre februar har tre fly kollidert på Oslo lufthavn på Gardermoen.
- Først kolliderte et Norwegian-fly med et gjerde på flyplassen da det ble dyttet ut fra gate.
- 13. februar krasjet et Norwegian- fly med vingen til et annet fly.
- Og 14. februar krasjet et SAS-fly med et gjerde da det ble dyttet ut fra gaten.
Den første kollisjonen og dagens hendelse skjedde i samme gate. Den ble i ettermiddag stengt av Avinor.
Skatval tror ulykkene kan ha flere årsaker.
– Det er en cocktail-effekt av alt mulig rart, både snø, prosedyrer, vær og mennesker.
Rekker ikke å måke snø
Hovedproblemet er ifølge Skatval været, fordi bakken blir dekket av snø.
Dermed synes ikke bakkeoppmerkingen når flyene skal rygges ut, sier nestlederen.
– Mens rullebanene av gode grunner blir prioritert for snømåking, rekker ikke mannskapene å måke vekk snøen raskt nok over hele flyplassen, mener Skatval.
Driftsdirektør ved Oslo lufthavn, Fredrik Nygaard, sier det ikke er samme mannskap som rydder bort snøen.
– Vi har en separat brøyteavtale for flyoppstillingsplassene, så brøyting der går aldri på bekostning av brøyting på rullebanen.
Nygaard sier også at på snørike dager har de 40 brøytebiler i sving i områdene der flyoppstillingsplassene er.
Bør bruke «wing walkers»
Jo Bjørn Skatval i flygerforbundet er bekymret for sikkerheten på flyplassen.
Han sier pilotene er helt blinde når flyene trekkes ut av gaten av et kjøretøy.
– Så ryggingen må bakkemannskapene ta seg av. Enkelte steder har de satt på enda flere folk til å ta seg av det.
Driftsdirektør ved Oslo lufthavn, Fredrik Nygaard, sier det er for tidlig å spekulere i årsaker.
– Nå er det vår jobb, sammen med flyselskaper og andre aktører, å se om disse prosedyrene er blitt fulgt, og det er for tidlig å spekulere på årsaken til dette.
Skatval mener de tre hendelsene kunne ha blitt unngått hvis man brukte såkalte «wing walkers».
– Enkelt fortalt, bakkemannskap som går under vingene mens flyet kjører ut og passer på at ulykker ikke skjer. Eller man kunne hatt flere til å måke snø.
Etter hendelsene vil Avinor kreve «wing walkers» på denne ene gaten.
To av ulykkene skjedde med fly fra Norwegian.
Kommunikasjonssjef i Norwegian Sverige, Charlotte Holmbergh, sier de skal ha en dialog med Avinor.
– Vi jobber med å undersøke hva som har skjedd og hvordan det kunne skje. Og fremfor alt hva vi kan gjøre for at det ikke skal skje igjen.