Ved hjelp av små sensorer som overvåker trafikken skal syklister få kjøre gjennom lyskryssene først.
Trafikklysene sender et signal om at syklisten venter på grønt videre til neste trafikklys. Så starter en slags «grønn bølge» nedover veien.
Dermed må kryssende trafikk vente. Sensorene prioriterer allerede buss før bil.
– Dette er en test. Så får vi se hva utviklingspotensialet for resten av byen kan være, sier Maja Cimmerbeck i Bymiljøetaten.
Systemet testes nå ut på Grünerløkka.
Sykkel og kollektivtrafikk prioriteres
Oslo kommune er klare på at det er de som reiser mest miljøvennlig som skal prioriteres.
– Bilene har altfor lenge fått sette premissene for byutviklingen. Det kan vi ikke gjøre lenger, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad fra Miljøpartiet de Grønne (MDG).
– Det er ikke plass til alle bilene. Vi har bedre metoder for å flytte folk over korte avstander, som for eksempel med sykkel, mener byråden.
Håpet er at flere syklister skal føle seg trygge på sykkelveiene i Oslo, og gi mer forutsigbarhet. Dette fordi man vet at man kommer frem, og ikke må stoppe opp så ofte.
Men det skal være fremkommelig for alle trafikantgrupper i Oslo.
Hvis prøveprosjektet er vellykket skal det trolig videreføres til andre deler av Oslo også.
Det er satt opp ulike sykkelruter for å dekke alle sensorene i området.
Kommunen skal blant annet finne ut hvor lang tid syklistene bruker mellom hvert trafikklys. Prosjektet skal være ferdig i løpet av året.
- Les også:
– Presser bilen ut av Oslo sentrum
Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) er svært skeptiske til at syklister kanskje kan få mer grønt lys i trafikken enn bilistene.
– Jeg synes både vikepliktsreglene og veitrafikkloven har fungert godt i mange år. Å skyve symbolpolitikk foran seg så syklistene skal få forkjørsrett i hele byen, synes jeg ikke noe om. Det sier bystyrerepresentant Cecilie Lyngby (FNB).
Hun frykter også flere farlige trafikksituasjoner.
– Det er stor forskjell på en buss og en syklist. Jeg har selv kjørt bil i Oslo sentrum siden jeg var 18 år. Når syklister - som er myke trafikanter - får meie ned lange gater, så vil jeg tro at ikke det er helt heldig.
– Dette er bare enda et pressmiddel for å få bilene ut av Oslo sentrum, mener Lyngby.