Hopp til innhold

Mulig busskonkurs i Oslo: Har en plan for å unngå kollaps

Men samferdselsbyråden vil ikke si hvordan hun vil hindre at to av tre Oslo-busser blir parkert.

Buss-stans2

BUSSTANS: Både busser og folk hadde trøbbel på glatte i vinter.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

Frykten for at Oslos kollektivtilbud skal kollapse over natta preget onsdagens møte i Oslo bystyre.

Unibuss trues med skyhøye bøter og kan gå konkurs.

– Går Unibuss konkurs, vil 60 til 70 prosent av bussene i Oslo bli parkert, slo Abdullah Alsabeehg (Ap) fast.

Han er miljø- og samferdselspolitisk talsperson i bystyret og var den første som stilte byråden til veggs i spørretimen.

Dramatiske konsekvenser

– Mange steder i byen er buss det eneste kollektivtilbudet folk har, særlig i ytre by. Konkurs vil ha dramatiske konsekvenser for folks hverdag. For folks mulighet til å komme seg til og fra jobb eller skole, sa Alsabeehg.

Spørsmålet var derfor som følger:

– Hva konkret gjør byrådet for å unngå at busstilbudet havner i fullstendig kollaps?

– Mitt anliggende er å holde busstilbudet oppe, svarte miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).

Og la til:

– Vi har en plan for å håndtere alle scenarioer.

Marit Vea

HAR EN PLAN: Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Busskaos

Bakteppet er vinterens busskaos. Elbussene slet med lading i kulda. Snø og is gjorde at bussene kjørte seg fast eller ble stående og spinne.

Forsinkelser og innstillinger rammet passasjerene hardt.

Ruter kan bøtelegge busselskapet som ikke leverer som avtalt.

I siste møte i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg bekreftet Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen at de har varslet bøter til selskapene.

Størrelsen på bøtene har Ruter og selskapene forhandlet om.

Les også Derfor spinner de på glatta: – Som å kjøre bil med motoren i tilhengeren

Buss-stans

– Stopper umiddelbart

Aftenposten skrev mandag at Unibuss risikerer 50 millioner kroner i gebyrer.

Unibuss er heleid av Sporveien, som igjen er eid av Oslo kommune.

Selskapet kjører om lag 60 prosent av bussene i Oslo.

Ifølge avisen vil en eventuell konkurs føre til at bussene må stoppe umiddelbart.

Unibuss er nemlig i store økonomiske problemer fra før. Underskuddet i 2022 var 47 millioner kroner.

Underskuddet for 2023 ligger an til å bli betydelig større.

Busser spinner i Kirkeveien ved Marienlyst.

Busser spinner i Kirkeveien ved Marienlyst. FOTO: SVEIN OVE HANSLI

– Handlingslammet

Ansvarlig byråd Marit Vea sa i bystyret onsdag at hun ikke blander seg inn i forhandlingene mellom Ruter og Unibuss om størrelsen på bøtene.

– Dette er kontraktsmessige forhold der det ikke er riktig at jeg dikterer eller forskutterer konklusjonen, sa hun.

Flere partier var misfornøyd med svarene, både Ap, SV, MDG og Rødt.

– Byrådet kan ikke gjemme seg bak at det handler om kontrakter mellom to parter, sa Aps Abdullah Alsabeehg.

Han minnet om at Oslo kommune er eier i Ruter, eier Sporveien og eier Unibuss.

– Byrådet fremstår handlingslammet, sa Aps gruppeleder Marthe Scharning Lund.

Marthe Scharning Lund og Abdullah Alsabeehg, Ap, i bystyresalen

HVA ER PLANEN? Arbeiderpartiets gruppeleder Marthe Scharning Lund og miljø- og samferdselspolitisk talsperson Abdullah Alsabeehg.

Foto: Olav Juven

Vil ikke forstyrre

Og hva er egentlig Veas plan for å unngå kollaps, undret flere?

Det ville Marit Vea ikke si, blant annet fordi hun mente det ville forstyrre forhandlingene.

– Men mitt inntrykk er at det er en tett og god dialog for å unngå en slik situasjon.

Og hun gjentok:

– Vi må ha en beredskap for alle scenarioer, sa Venstre-byråden.