Frykten for at Oslos kollektivtilbud skal kollapse over natta preget onsdagens møte i Oslo bystyre.
Unibuss trues med skyhøye bøter og kan gå konkurs.
– Går Unibuss konkurs, vil 60 til 70 prosent av bussene i Oslo bli parkert, slo Abdullah Alsabeehg (Ap) fast.
Han er miljø- og samferdselspolitisk talsperson i bystyret og var den første som stilte byråden til veggs i spørretimen.
Dramatiske konsekvenser
– Mange steder i byen er buss det eneste kollektivtilbudet folk har, særlig i ytre by. Konkurs vil ha dramatiske konsekvenser for folks hverdag. For folks mulighet til å komme seg til og fra jobb eller skole, sa Alsabeehg.
Spørsmålet var derfor som følger:
– Hva konkret gjør byrådet for å unngå at busstilbudet havner i fullstendig kollaps?
– Mitt anliggende er å holde busstilbudet oppe, svarte miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
Og la til:
– Vi har en plan for å håndtere alle scenarioer.
HAR EN PLAN: Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
Foto: Hallgeir Braastad / NRKBusskaos
Bakteppet er vinterens busskaos. Elbussene slet med lading i kulda. Snø og is gjorde at bussene kjørte seg fast eller ble stående og spinne.
Forsinkelser og innstillinger rammet passasjerene hardt.
Ruter kan bøtelegge busselskapet som ikke leverer som avtalt.
I siste møte i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg bekreftet Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen at de har varslet bøter til selskapene.
Størrelsen på bøtene har Ruter og selskapene forhandlet om.
– Stopper umiddelbart
Aftenposten skrev mandag at Unibuss risikerer 50 millioner kroner i gebyrer.
Unibuss er heleid av Sporveien, som igjen er eid av Oslo kommune.
Selskapet kjører om lag 60 prosent av bussene i Oslo.
Ifølge avisen vil en eventuell konkurs føre til at bussene må stoppe umiddelbart.
Unibuss er nemlig i store økonomiske problemer fra før. Underskuddet i 2022 var 47 millioner kroner.
Underskuddet for 2023 ligger an til å bli betydelig større.
Busser spinner i Kirkeveien ved Marienlyst. FOTO: SVEIN OVE HANSLI
– Handlingslammet
Ansvarlig byråd Marit Vea sa i bystyret onsdag at hun ikke blander seg inn i forhandlingene mellom Ruter og Unibuss om størrelsen på bøtene.
– Dette er kontraktsmessige forhold der det ikke er riktig at jeg dikterer eller forskutterer konklusjonen, sa hun.
Flere partier var misfornøyd med svarene, både Ap, SV, MDG og Rødt.
– Byrådet kan ikke gjemme seg bak at det handler om kontrakter mellom to parter, sa Aps Abdullah Alsabeehg.
Han minnet om at Oslo kommune er eier i Ruter, eier Sporveien og eier Unibuss.
– Byrådet fremstår handlingslammet, sa Aps gruppeleder Marthe Scharning Lund.
HVA ER PLANEN? Arbeiderpartiets gruppeleder Marthe Scharning Lund og miljø- og samferdselspolitisk talsperson Abdullah Alsabeehg.
Foto: Olav JuvenVil ikke forstyrre
Og hva er egentlig Veas plan for å unngå kollaps, undret flere?
Det ville Marit Vea ikke si, blant annet fordi hun mente det ville forstyrre forhandlingene.
– Men mitt inntrykk er at det er en tett og god dialog for å unngå en slik situasjon.
Og hun gjentok:
– Vi må ha en beredskap for alle scenarioer, sa Venstre-byråden.