Hopp til innhold

Innfører økte bompengesatser for elbil: – Tidenes dårligste elbilbudsjett

Regjeringen øker avgifter og fjerner fordeler for elbiler. Men erfaren bilselger mener det er på tide at elbilister får økte kostnader.

Jan Arild Skappel har hatt elbil i ti år

Jan Arild Skappel har hatt elbil i ti år. Han setter stor pris på alle fordelene, men er klar over at de etter hvert henger i en tynn tråd.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Torsdag klokka 10 ble statsbudsjettet for 2023 lagt fram. Der foreslår regjeringen flere punkt som gjelder elbiler:

  • Å innføre moms for elbiler på den delen av kjøpesummen som er over 500.000 kroner. Dette grepet har også tidligere blitt varslet.
  • Å åpne for at det kan fastsettes en takst på inntil 70 prosent av ordinær takst for lette nullutslippskjøretøy i eksisterende og framtidige bompengeprosjekt. I dag er denne grensen på 50 prosent.
  • Kommunene kan selv fastsette pris på parkering for elbiler på offentlige parkeringsplasser.
  • Å innføre en økt sats i omregistreringsavgiften for elbiler til samme nivå som personbiler.
  • Å innføre en ny vektkomponent i engangsavgiften. Dette skal gjelde for alle personbiler, også elbiler. Det skal beregnes engangsavgift med 12,5 kroner per kilo av bilens egenvekt over 500 kilo.
  • Å likestille elbiler og andre biler i beskatningen av firmabiler. Regjeringen foreslår å fjerne verdsettingsrabatten for elbiler, som per 2022 er på 20 prosent.
  • Samtidig vil regjeringen kutte i drivstoffavgiften.

– Dette er tidenes dårligste elbilbudsjett. Denne regjeringen går på diesel, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Christina Bu, generalsekretær Norsk elbilforening

Christina Bu i Elbilforeningen er skuffet over statsbudsjettet.

Foto: Norsk elbilforening

Ifølge Statistisk sentralbyrå er to tredjedeler av nye personbiler i Norge elbiler (ekstern lenke). Norges mest solgte bil er Tesla.

Elbileiere i Norge har gjennom flere år fått flere fordeler, som gratis eller redusert pris for passering i bomringer, gratis eller redusert pris på ferjer og kjøring i kollektivfelt.

Men flere har påpekt at dette er i overkant raust. I fjor vedtok Senterpartiets landsmøte å fjerne alle prisfordelene for dyre elbiler.

– Vi er litt sjokka

Miljøstiftelsen Zero mener regjeringen innfører økte avgifter på elbil altfor tidlig.

Forslaget om økte bompengesatser håper de blir skrotet lokalt.

– Summen av alle nye avgifter blir for mye på én gang, og vil påvirke folks valg av bil. Vi håper at de som setter de lokale bomsatsene ser at det ikke er lurt å heve prisen for elbiler. Det er forurenser som skal betale, sier Ingvild Kilen Rørholt i Zero.

Zero: Ingvild Rørholt

Ingvild Kilen Rørholt i Zero.

Bu i Elbilforeningen sier de var klar over og aksepterte innføringen av moms på dyre elbiler. Men de hadde ikke forventet at regjeringen skulle stramme grepet ytterligere.

– Regjeringen gjør det dyrere å kjøpe og bruke elbil. Det vil gi en kraftig brems for satsingen i Norge, sier Bu.

Hun påpeker at kun 18 prosent av alle biler på norske veier er elbiler. Nå håper hun Stortinget vil ta grep.

– Vi sitter her og er egentlig litt sjokka. Å lese budsjettet var å få den ene dårlige nyheten etter den andre. Nå må Stortinget redde elbilsatsingen.

Mener elbilister må bidra mer

Jan Arild Skappel fra Tau i Ryfylke har hatt elbil i ti år. Han er usikker på akkurat hvor mye han har spart, men anslår at det er snakk om flere hundre tusen kroner.

Han er klar over at fordelene henger i en tynn tråd.

– Det er naturlig når hele Norge kjører elbil. Da må de vel gjøre noen grep.

Jan Arild Skappel har hatt elbil i ti år.

Jan Arild Skappel dagpendler mellom Tau i Ryfylke og Stavanger og mener elbilen har gjort hverdagen hans mye enklere.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Det er bilselger Tom Erik Eckhoff ved Møller Bil Stavanger enig i. Han har solgt biler i tolv år, og mener det er rimelig at elbileiere nå får økte avgifter og mindre fordeler.

– Elbilen trenger ikke hjelp for at kunden skal velge den. Jeg tror folk skjønner at det koster å bygge ut veier. Om du kjører elbil så sliter du like mye på veien som en annen bil. Folk flest skjønner at elbilister må være med og dekke kostnader, sier han.

Tom Erik Eckhoff selger biler hos Møller Bil

Tom Erik Eckhoff i Møller Bil.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Beholder bilen enn så lenge

Jan Arild Skappel og familien har to elbiler. Den eldste bilen synger på siste verset nå, men de beholder den likevel.

– Den har vært et slags familiemedlem. Alle elsker den bilen. Den begynner å bli gammel, men har vært enormt gunstig. Det var null utgifter på den bilen de første fem årene fra 2012.

Men det sitter langt inne å droppe elbilen.

– Jeg har også en grense, og kollektivtilbudet blir jo bedre. Men jeg vil nok fortsette å kjøre elbil ganske lenge, siden jeg har fleksibel arbeidshverdag og masse som skjer hjemme. Jeg setter det høyt å kunne velge å kjøre til jobb, sier Skappel.

Les også: NAF: – Folk i distriktene fortsatt skeptiske til elbil

Ladestasjon for el-biler på Sjusjøen.
Ladestasjon for el-biler på Sjusjøen.