– Vi ser at det ble for brutalt å vurdere disse spillerne med karakterer. Vi legger oss flate, og beklager dette, sier daglig leder Jon Tunold til Budstikka.
Til NRK sier Stabæk-lederen at dette dreier seg om et «scorekort» hvor det ble gitt tilbakemeldinger på spillernes utvikling, og ikke nødvendigvis ferdigheter, til foreldrene.
– Problemet er at vi i løpet av sommeren observerte at dette kunne misforstås. Da kunne vi ikke fortsette med det, forteller Tunold.
Til Budstikka sier lederen at det var spillernes foreldre som tok initiativ til denne formen for spillerevalueringer. For de såkalte utviklingsgruppene på Stabæks SFO-tilbud ble denne praksisen benyttet også for barn mellom 7 og 10 år.
1 til 6
Ifølge Budstikka var holdninger, fysiske egenskaper, spilleforståelse og teknikk blant de unge fotballspillernes egenskaper som ble vurdert.
Én gang i halvåret ble det delt ut et karakterkort der ungene endte opp med tall mellom 1 og 6 satt av Stabæk-trenere.
Jon Tunold forteller nå at foreldrene til barna på Stabæk-akademiet i august fikk beskjed om at denne praksisen avvikles.
– Det var ledere i akademiet som varslet oss om at dette ikke var en god måte å gjøre det på. Vi ønsker å utvikle oss, utvikle fotballspillere, men noen ganger trår vi feil, sier Tunold til Budstikka.
– Vi fikk en del veldig positive tilbakemeldinger mens andre var veldig kritiske. Da må vi finne andre måter å løse dette på, forteller den daglige lederen til NRK.
Får kritikk
Selv om SFO ikke er underlagt Norges Idrettsforbund, reagerer NIFs rådgiver for barneidrett sterkt på den nye avsluttede Stabæk-praksisen.
– Dette synes jeg ingen ting om, og det er ikke innenfor hva hverken fotballen eller idretten ønsker. Det er ekstremt vanskelig å vurdere barn i denne alderen. En 8-åring kan være på nivå med en 12-åring, og en 8-åring kan være på nivå med en 6-åring. Dette gjør de heller ikke på barneskolen. I de helt ekstreme tilfellene kan det være så mye som seks års forskjell i utviklingen av barn, sier Mari Bjone til Budstikka.