NRK Meny
Normal

Vil ha båtkollektiv i Kristiansand

– Hvorfor skal man eie en båt som brukes kanskje fire ganger i året, spør lederen for «Framtiden i våre hender» i Kristiansand, Eyvind Danielsen.

Båthavn i Kristiansand

Småbåthavnene i Kristiansand er fylt opp med private båter. «Framtiden i våre hender» tror et medlemsbasert båtkollektiv vil har flere fordeler.

Foto: Sander Heggheim/NRK

Han tar til orde for å etablere et båtkollektiv hvor medlemmer benytter båter ved behov.

– Kostnadene ved å ha båt er overdimensjonerte i forhold til den tiden man benytter båten, sier Danielsen.

Kristiansand har allerede et bilkollektiv hvor medlemmer betaler en årsavgift og booker bil etter behov. Danielsen ser ingen grunn til at ordningen ikke skulle kunne fungere like godt for båter, snarere tvert imot.

– Bil trenger man kanskje mer impulsivt, jeg tror båtbruken er lettere å planlegge, sier han.

Mye tid i båthavnene

Danielsen påpeker mange fritidsbåter bruker svært mye tid på å ligge i småbåthavnene. I et båt kollektiv vil medlemmene dele på de båtene kollektivet eier.

Båtkollektivet er bare er en idé så langt. Danielsen tror kommunen kan spille en rolle hvis man skal få etablert et slikt kollektiv.

– Jeg tror det trengs et samarbeid med kommunen for å få det på plass. Kanskje kommunen kan avse noen båtplasser til er slikt kollektiv, sier Danielsen.

– En god idé

Danielsen får klar støtte fra Marte Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet, som tror mange ville kunne ha glede av å ha tilgang til båt noen ganger i løpet av året.

Marte Ulltveit-Moe

Marte R. Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet synes et båtkollektiv er en god idé.

Foto: Tor Porter Saltrøe / NRK

– En gjennomsnittsfamilie som eier båt bruker den mellom 10 og 30 dager i året. Da er det mange dager igjen. Det ser vi også i båthavnene og hvor mange båter som til enhver tid ligger inne, sier Ulltveit-Moe.

Naturvernforbundet avholdt denne uken et møte under parolen «Sjøen for alle», om hvordan man kan sørge for at det er god tilgang til sjøen og skjærgården for alle, også hvis man ikke eier egen båt.

– Kampen om arealene er et problem langs hele kysten. Det planlegges stadig nye båthavner, men dem er det også ulemper med. Vi tenker det er på tide å tenke nytt, sier Ulltveit-Moe.

Bragdøya kystlag, Midt-Agder friluftsråd, Vardåsen skole, Visit Sørlandet og en rekke politikere var blant deltakerne på møtet, i tillegg til organisasjonene.

Enkel grep

Ulltveit-Moe mener man kan gjøre mye med enkle grep for å sikre god tilgang til sjøen.

– Det var flere enn meg som ble overrasket over å se hvor mye store friarealer som finnes så nærme Kristiansand sentrum, sier hun.

Hun mener mye kan oppnås med bedre informasjon.

– Båten fra Høllen i Søgne venter på bussen, så tar du bussen rekker du båten. Men det står ikke noe sted, så det vet du ikke hvis du ikke er lokalkjent, sier Ulltveit-Moe som et eksempel.

– Badebåten svært viktig

Badebåt

Naturvernforbundet mener badebåten i Kristiansand er et fantastisk tiltak som burde få bedre forutsigbarhet.

Foto: Jan Inge Thomassen / NRK

Ulltveit-Moe synes badebåten i Kristiansand, som Bragdøya kystlag betjente i sommer, er helt fantastisk.

– Hvis sjøen skal være for alle trenger vi noen fellesskapsløsninger, sier hun.

Båten fraktet 2500 mennesker i sommer, men er et økonomisk underskuddsprosjekt.

– Vi kan ikke ha det slik i storbyen og universitetsbyen Kristiansand at vi sitter hvert år i juni og lurer på om det blir badebåt. Det var et veldig tydelig råd fra flere av dem som holdt innlegg; å sørge for at den båten har gode forhold og gjerne kan drives i ti år i slengen, sier Ulltveit-Moe.