– Det var på denne brygga på Gjeving i Agder det starta.
Daglig leder i Green Waves Ida Salomonsen viser NRK stedet som kunne blitt et grønt industrieventyr her til lands.
Det var faren, Ole Salomonsen, som i 2017 fikk ideen som ble til en familiebedrift.
Ida Salomonsen viser stedet på Gjeving i Agder der elbåtsatsingen startet.
Foto: Leif Dalen / NRKMen torsdag, forrige uke kom meldinga om at en av de store gründerne innen utvikling og produksjon av elektriske fritidsbåter her til lands, var konkurs.
Selskapet hadde grunnstøtt med en gjeld på 7 millioner kroner. 5 ansatte mister jobben.
– Det er tungt. Alle har gitt veldig mye av seg sjøl. Det er jo ikke en arbeidsplass hvor du kommer til dekka bord. Jeg er veldig takknemlig og stolt over hva alle har bidratt med.
Da NRK besøkte bedriften i 2019, ble mulighetene for de nye elbåtene sammenlignet med elbil-suksessen
Pioner i en fersk bransje
Siden oppstarten i 2017 har Green Waves markert seg tydelig i den ferske elbåtbransjen i Norge.
I tillegg til produksjon av egne båter, har de òg elektrifisert over 100 motorbåter.
Sommeren 2022 besøkte Høyre-leder Erna Solberg bedriften.
Hun prøvekjørte også en av elbåtene i skjærgården. Men salget av de stillegående båtene skulle vise seg å være krevende, sier Salomonsen.
Erna Solberg var imponert etter å ha prøvekjørt en av de nyutvikla elbåtene til det nå konkursramma Green Waves.
Foto: Silje Rognsvåg / NRK– Det er utrolig skuffende at vi ikke klarte å komme i mål, med kapitalinnhenting, som har gått veldig trått. Det har vært et marked som er veldig utfordrende.
Hun forteller at salget av elektriske fritidsbåter gikk bedre i starten etter oppstarten i 2017.
– Fra starten av var det en etterspørsel som økte. Men fra 2023 så stoppa det opp litt eller litt, til det til slutt har vært bom stopp.
En av flere elektrifiserte norsk sjekter.
Foto: Christopher Isachsen Sandøy / NRK– Voldsom interesse
Etter konkursen er det mange som lurer på om det faktisk er marked for produksjon av elektriske fritidsbåter her til lands?
Leder av bransjeorganisasjonen Elbåtnettverket, Peder Tellefsdal, tror pandemi og deretter en dyrtid har strupt investeringer på området.
– Det krever stort mot å være tidlig ute med ny teknologi. Green Waves har måttet gå i møte med et båtmarked dominert av bensin og diesel. Det har skjedd før store gigantene har begynt å skalere elmotorer og utslippsfrie løsninger, sier han.
Leder av bransjeorganisasjonen Elbåtnettverket, Peder Tellefsdal, sier interessen for elektriske fritidsbåter er enorm på internasjonale båtmesser.
Foto: Innoventi / Mona HauglidTellefsdal tror derimot ikke det grønne flytende eventyret er over. Snarere tvert om:
– På internasjonale båtmesser som Boot Düsseldorf og MetsTrade er det en voldsom vekst i interessen for elmotorer og utslippsfritt båtliv. Og det var nesten en dobling av utstillere på dette bare fra i fjor til i år.
Han sier det samme skjer i Norge. Elbåtfestivalen Lydløs vil være en del av den tradisjonelle båtmessen i båtbyen Arendal.
Elbåtfestivalen Lydløs vil være en sentral del av den tradisjonelle båtmessen i Arendal.
Foto: Erik Wiig Andersen / NRK