Buss for tog på Sørlandsbanen
Foto: NRK

Sørlandsbanen

Oppsummert

Onsdag 17. oktober 2018 ble det klart at det britiske selskapet Go-Ahead får drifte Sørlandsbanen de neste ti årene. Trafikkpakken omfatter Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. For å drifte i Norge har selskapet startet opp Go-Ahead Norge AS.

  • Vil ha hyppigere togavganger

    Fylkespolitikerne i Vest-Agder ønsker at togene på Sørlandsbanen skal gå fast annenhver time fra morgen til kveld, slik at det blir enklere å pendle med tog til og fra Kristiansand og Stavanger. Hovedutvalget behandler denne saken i dag.

  • Go-Ahead får verksted i Stavanger

    De neste ti årene vil alle tog som Go-Ahead skal benytte på Jærbanen, Arendalsbanen og Sørlandsbanen, bli vedlikeholdt ved Bane Nor Eiendoms nye togverksted på Kvaleberg i Stavanger.

  • Stor pågang på Sørlandsbanen

    Vy har stor pågang og morgenavgangene fra Kristiansand til Oslo har hatt langt flere passasjerer enn normalt. Strekningsleder på Sørlandsbanen tror avgangene utover dagen kommer til å bli fullbooket av flypassasjerer som er rammet av streiken.

  • Fulle tog

    SAS-streiken fører til uvanlig mange togpassasjer. Strekningsleder på Sørlandsbanen, Dag Brekkan i Vy, opplyser til NRK at morgenavgangene fra Kristiansand til Oslo har hatt langt flere passasjerer enn normalt. Han tror avgangene utover dagen kommer til å bli fullbooket.

    Dag Brekkan
    Foto: Øivind Eskedal/NRK
  • Krengetog årsaken til forsinkelser

    20 år gamle krengetog er årsaken til at tog på Sørlandsbanen så ofte er forsinket. Mer enn to av tre dager i fjor ble tog på strekningen forsinket på grunn av feil, skriver VG. Når krengemekanismen ikke fungerer må togene redusere hastigheten.